torsdag den 14. november 2013

4. semester: Biotop opgave 3- afprøve forskellige aktiviteter med dyr og planter ( Kartoffel fælde)

Uge 3:

Da jeg for nogle uger siden var på min biotop, fandt jeg ikke mange smådyr eller insekter. Kun bænkebidder og en "stankel edderkop" ( som i virkelighen nok har været en mejere i følge skema fra skoven i skolen).

Jeg har derfor besluttet, at jeg vil sætte en kartoffel fælde op og se om, der er nogle smådyr eller insekter der "hopper" i fælden. inspiration til aktiviteten her jeg hentete på :
www.skoveniskolen.dk/default.asp?m=18&a=2864

Det man skal bruge til aktiviteten er.
-en bagekartoffel
-en ske
- en urtekniv eller dolk
- to søm ( jeg brugte træ grill spyd).


 Udarbejdelse af fælden.


Kartoffelfælden er gemt i græs på min biotop.

Græsset er lagt over fælden.

I naturen finde smådyr og insekter- dem der spiser planter er planter ædere og dem der spiser dyr er rovdyr. Nogle kan også være nedbryder- de spiser døde planter og dyr. Så de ses ofte i skovbunden.

Der findes mange måder, at fange smådyr og insekter på. De fleste måder er nemme. Man kan bruge et net, kigge under blade og grene, lave en insekt sluger  eller her som jeg har gjort lave en fælde. 

Tanker omkring gruppe aktiviteten er fin til: 

I forhold til hvilken gruppe aktiviteten henvender sig til, så kan det faktisk både laves stort set af alle. De helt små vil du skulle have hjælp til, at lave selve fælden. 
Men de fleste børn eller brugere vil være i stand til, at sætte fælden og kunne vende tilbage og se om der er kommet noget i fælden. 
I en børne have kunne man fx. tegne det man fanger eller bestemme hvilke dyr  man har fanget  ud fra ben tællenøglen, som findes på www.skoveniskoeln.dk

Når man skal bestemme dyrerene vil det også være en god ide med en lup og evt., en hvid bakke, som man kan lægge dyrerne i. 

Næste uge: 
Jeg vil  i weekenden tage ud og se om, der er kommet nogle dyr i fælden.Derefter vil jeg prøve at bestemme evt. dyr der kommer i fælden. Jeg vil bruge mit forstørrelses glas og finde en hvis bakke eller lign., og lægge dyrerne i. 

Uge 4:

Jeg har sammen med min store dreng Noa været på min biotop og kigge til kartoffel fælden. Det var faktisk ret spændende og se hvad der er sket på en uge. Det jeg ville lave af aktivitet var og se om der var nogle smådyr/ insekter i fælden.
Det var det:-)
 Der er kommet et hul i kartoflen, hvor et lille smådyr har gemt sig. Hvilket dyr det er kan jeg ikke bestemme. Men kan se at det er et dyr.

 Der er nogle dyr der har spist af kartoflen. Man kan se at det er ægte bid.



Her er et billede af hele fælden. Der ses små huller og bid der er taget forskellige steder fra.





Billede 1:  Fandt dette lille dyr. Vil prøve at bestemme hvad det er for et.

Billede 2: En lille snegl ligner det. Vil prøve at bestemme dyret.

Fandt desværre ikke flere dyr. Vil i næste indlæg bestemme  smådyrene. Jeg vil bruge et skema fra www.skoveniskolen.dk/default.asp?m=17&a=2864 og Bogen smådyr af Peter Jepsen (2006).


Både i følge skemaet og bogen jeg bruger. Ligner det ret meget en bænkebidder det 1 billede. Et lille dyr med mange ben. Bænkebidere høre under krebsdyr. De klarer sig fint på land. Bare der er fugtigt nok. Det er der i hvert fald på min biotop. 

Fra bogen s smådyr af Peter Jepsen (2006)

www.skoveniskolen.dk/default.asp?m=17&a=2864

Som de skriver i bogen, findes der forskellige bænkebider. Hvis man fx laver aktiviteten i en børnehave. Kunne man dele bænkebiderne op og vælge nogle ud og tegn dem. Lave tegninger med de detaljer der viser de forskellige bænkebidere. 

På billede 2 er det en lille snegl. I følge skemaet er det i hvertfald ret sikkert. Det ligner også en snegl. Det er svært præcist at bestemme hvilken snegl det kan være.... Jeg har læst lidt om den store mose snegl og Post horns snegl. De er meget almindelige ved damme og mindre søer med mange planter. Men det tror jeg nu ikke at det er en af dem. Den her snegl, jeg har fundet, har ingen hus med sig. Det gør det faktisk en del svære, at bestemme hvilken en det er .

Her er et billede af bløddyr ved sø og vandløb. 

Billeder er fra nedenstående netside.


Jeg kommer desværre nok ikke meget nærmere hvilken snegl det er jeg har fundet.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar