søndag den 8. december 2013

4. semester: Stangdukke- tekstiler 1 indlæg- kjole


Sy og nørkle periode:

Tekstiler:

Jeg har i min dukkeopgave omkring tekstiler valgt at arbejde med:

-          At strikke

-          At hækle

-          At sy

-          Arbejde med filt

-          At arbejde med cernit

Samt begivet mig ud i at lave en kurv af pap.

Jeg startede med at finde min symaskine, som jeg aldrig har brugt, og prøvede at sætte nålen i, sætte tråd i spole osv. Det er meget lang tid siden jeg sidst har arbejdet med en symaskine. Jeg måtte på youtube og finde en manual, da tråden hele tiden knækkede. Det viste sig, at jeg havde sat tåden forkert i.

Jeg gik i gang med at sy. Jeg startede med at tage et hvidt stykke stof og sy ziz- zak, alm. Sting ovs. Langsomt fandt jeg ud af symaskinen. Men synes bestemt ikke, at det er nemt.

Sy tøj til dukken:

Jeg har besluttet, at vil lave en kjole til dukken, hun skal være en ”ældre bondekogne.”

Jeg besluttede at kjolen skulle være nem og lige til. Målrene er lavet ud fra dukken. Jeg synes jeg havde taget højde for hovedet, men da tøjet var færdig passede det alligevel ikke.

Jeg har af flere gange syet tøj til dukken. Jeg fandt ud af at de tegninger over tøjet jeg har lavet ikke var så gode som først antaget. Tøjet blev alt for småt selv om jeg havde taget højde for, at det skal være nogle cm større ned dukken, fordi det går noget fra når man syr.

Jeg fandt også ud af, at nålen på symaskinen alt efter hvilket stof man syr i. Jeg forsøgte mig først med noget forholdsvis tykt stof. Noget velur agtig stof. Men tøjet blev for småt og var meget svært at sy i.


Så det færdige tøj passede ikke. Da det ikke lykkedes, besluttede jeg at lave en top og et nederdel, hvilket også blev for småt. Stoffet her var lidt nemmere at sy i. Men fik prøver både zik- zak, og normale sting her også.




Så tilsidst gik jeg lidt i tænkeboks. Det var faktisk min mand der foreslog, at jeg skulle lave noget, der kunne knappes i ryggen i stedet.
Jeg målt igen på dukken, og denne gang lavede jeg det 2 cm større end selve dukken. Jeg købte små tryk knapper, til at kjolen med i ryggen.


Denne gang valgte jeg noget helt andet stof, noget tyndt bomulds stof med blomster. Faktisk ” gammelt sengetøj”. Det var noget nemmere at sy i. Her har jeg lavet en top, der er åben i ryggen  ( se billedet ovenover).


Top og nederdel sys sammen i hånden, så det bliver en hel kjole. Der sys tryk knapper i ryggen. Der er foruden syet blonde kant på- hvorpå trykknapperne sys på. Denne gang lykkedes det. Det er blevet en fin løsning.

Jeg har desuden hæklet blonder til rundt om livet og ærmerne. ( Mere herom i næste indlæg).

Kjolen er færdig. Jeg fandt undervejs ud af, at afhængig af hvilket stof jeg syr i, skal nålen på symaskinen skiftes. Og at det er noget nemmere at sy i bomundsstof i forhold til velur. Samtidig fandt jeg ud af, at skabelonene til tøjet skulle tegnes endda noget større end regnet med. Faktisk 1½-2 cm lavede jeg tøjet større i forhold til målene – jeg havde ud fra dukken. Kjolen blev altså noget anderledes end først forestillet, men gennem processen fandt jeg frem til at det kan laves på flere måder.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar