søndag den 8. december 2013

4. semester: Dyreholdsopgave -nedbrydning december

Jeg har oprettet en ny "side" med december måneds indlæg i forhold til dyreholds opgaven.
Der er sket en hel del med mit dyrehold siden jeg sidst har skrevet.
Jeg har "vandet" orme boet, måske lige lovlig meget. Men ormene, har været meget aktive og der er sket meget med omdelingen af jorden siden sidst jeg lagde indlæg. Desuden er det lille bøgeblad væk fra jordens overflade. Så ormene må have "taget" det med ned i jorden.

Her er billederne fra boet: Billederne er taget fra forskellige sider af boet.




Måske dette er en lille såkaldt "hule" som ormene kan danne. 








Her et er billede taget ovenfra akvariet. Det meste af guleroden er væk fra overfladen. Så ormene er meget aktive. Nogle af billederne er lidt røde. Det er refleksion fra den blanke juledugen. 
I forhold til at skaffe sig et dyre hold, er der noget lovgivning, der skal følges. Dette vil jeg i nedenstående skrive lidt om, da det er vigtigt, at man som pædagog- og institution er klar over dette. 

Love og regler for husdyrshold: 
I forhold til love og regler omkring dyrehold, har jeg via bogen:  Er dyr til børn, Er børn til dyr af Dideriksen og Hyllested; revideret udgave 2008, fundet ud af følgende: 
Hvis man vil anskaffe sige et husdyr hjemme eller på institution er der nogle love og regler man skal overholde og har pligt til, at sætte sig ind i.

Der er dyreværnslove, der sikre at dyr behandles og forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, angst, lidelse, væsentlig ulempe og varigt men.
Dyrene skal passes under hensynstagen til deres fysiologiske, sundhedsmæssige og adfærdsmæssige behov i overensstemmelse med anerkendte praktiske og videnskabelige erfaringer. Hvilket vil sige, at man, inden man anskaffer sig et dyre hold har pligt til at søge oplysninger om dyrenes adfærd m.m.
Så det er en god ide at rådføre sig med fx hobby avls vejleder eller lignende. De kan bl.a. give gode råd omkring fodring, burstørrelse, sygdomme og adfærd.
Ifølge dyreværnsloven skal dyrene have den nødvendige bevægelsesfrihed og sikres mod vind og vejr efter deres behov.
Ifølge loven skal dyrene tilses 1 gang dagligt med mindre det er fritgående dyr. Har man dyr i institution er man også forpligtet til at se til dyrene i weekenden.

Dyrene må ikke overdrages til børn under 16 år - og i tilfælde at det alligevel aftales skal der en forældre underskrift til.

Sidste indlæg i denne opgave. Jeg har i dag den 17/12-13 taget de sidste billeder af mit dyrehold. Jeg har "sat" ormeboet ud igen, samme sted, hvor jeg fandt ormene.
Her er de sidste billeder:
Øverst i billedet ses en orm.

Midt i billedet ses en orm, blitzen driller så det er lidt svart at se ordentlig.




Dette er et billede af ormeboet, da det er sat ud igen, hvor jeg fandt ormene og jorden. Jeg tænker, at i forhold til hvem, der sørger for, at sætte orme boet ud, er det pædagogens opgave, at sørge for, at det sker på en ordentlig måde. Da det er hende der har det overordnet ansvar for sådan en aktivitet, og hende der kender de lovmæssige regler, omkring dyrehold. Men derfor vil børnene sagtens kunne være en del af dette også.

Jeg synes, at aktiviteten med dyreholdet er lykkedes fint, og det har været muligt, at følge ormenes nedbrydning/ omdeling af jorden, hvilket billederne i dette + tidligere indlæg også viser, synes jeg.  Det har været sjovt at følge, men det har også givet lidt udfordringer i forhold til pasningen af ormeboet. Jeg fandt bl.a. ud af undervejs, at det er fint at vide, ormene fx bedst kan lide område med fugt og ikke bryder sig som solen- så udtørre de. Så de skal "vandes" lidt undervejs i forløbet, så deres forhold er så tæt på det de plejer- udendørs. At bliver det for koldt, så laver de "huler " og ligger i dvale. Der er en del ting man skal være opmærksom på og have viden om med sådan et dyrehold. Samtidig synes jeg, at det har været sjovt at følge ormenes arbejde, som har kunne ses ret tydeligt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar