mandag den 9. december 2013

4 semester- tekstiler- kurv og filt æbler 2 indlæg

Kurv af pap og filt æbler.
I forhold til stangdukken og arbejdet med tekstiler- har jeg valgt, at stifte bekendtskab med filt- som en af de tekstiler jeg arbejder med. Det kunne jeg utrolig godt tænke mig, at vide og lære noget mere om. Jeg har tænkt, at bruge youtube samt en bog jeg har lånt af min mor. Desuden var der nogle med studerende, der kunne filte, og de var til god hjælp. ( Desuden dukkede, der kopier om filtning,  fra Mette op under indkalds dagen:-) ).

Jeg har først ud af pap foldet en kurv og derefter lavet æbler ud af filt. Inspiration til pap kurven fandt jeg på google ved, at søge under skabelon til kurv af pap. Dette lavede jeg under weekends indkald den 7 december. Lyset snyder list på billederne. Farven på første billede er det, der stemmer med virkeligheden.



Den næsten færdige kurv.  Jeg har lavet hanken af strik/snor, som jeg har "finger hæklet".

Filt æbler:
Jeg har været hjemme hos min mor og få noget forskelligt materiale til filtning. Både filt- garn og nåle til filtningen kunne jeg få af hende.
Materialer til filtning:
Filt nåle
filt garn
Sæbe
vand
pose og under lag
hård skumgummi pude.
Filt- garn

Filt nåle
Jeg valgte at lave æblerne efter den "tørre " metode.
Metoden til at lave æblerne var, at tage et stykke filt og bøge "kanterne" mod resten af filtens midte, og "stikke" det fast med den specielle filt nål.
Det krævede faktisk en hel del "stikken" med filt nålen og "bøjen" af filtgarnets kanter mod midten indtil det tilsidst blev en kugle.


Har så senere fundet ud af, at man også kan lave runde kugler i filten ved at bruge " den våde metode", med vand og sæbe. Her bruger man så et underlag, en plastik pose og sæbe vand. Filt garnet gøres vådt  i sæbevandet og man bruger så selve hånd fladerne til, at forme kuglen, ved i cirkel bevægelser, at "køre" filt garnet rundt i sæbevandet. Der tilsidst bliver en rund kugle.

Mine færdige kurv og æblerne.


Det har været en helt ny opdagelse for mig, at arbejde med filt og prøve, at filte. Men helt sikker rigtig spændende og også udfordrende, da det ikke var helt nemt. Men alligevel ret sjovt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar