mandag den 16. december 2013

4 semester, biotop 4: fisketur og skovtur- motorisk- sundhedsmæssig vinkel indlæg 3

I mit 3 indlæg har jeg tænkt, at lave en aktivitet i forhold til motorisk- sundhedsmæssig vinkel, her en fiske tur og evt. vise hvordan man tilbereder evt. fangst . Samtidig har min familie og jeg været en tur i skoven. Hvilket også kommer ind under denne vinkel.

Pædagogiske og didaktiske overvejelser: 
I vores lære bog natur og miljø kap. 6  beskrives b.la. hvordan motion og bevægelse styrker kroppens kredsløb, forebygger livsstilsygdomme, og fremmer velvære.
Børn der tumler i naturen, har gode muligheder for at udvikle krop og sanser, og ældre der laver motion øger hjernens blod gennemstrømning, kan fx. nedbringe demens gener. Naturens sanseindtryk kan også afhjælpe stress og i nogen tilfælde virke helbredende. Så målgruppen kan være forskellige brugere, såvel handicappede, psykisk syge, men også inden for normal området.
Jeg vælger dog, at målgruppen skal være: SFO børn i  aktiviteten omkring fisketuren og de 3-6 årige i forhold til skovturen.

                                                                      Fisketuren: 
I forhold til SFO børn: Det er bedvidst, at hjernen fungere bedre ved motion: Indlæringen, psykisk velvære og hukommelsen fremmes. Samtidig er lys en vigtig faktor for alle mennesker. Det gør humøret bedre og opretholder D- vitamin balancen. Samtidig siges det, at børn der er meget ude og bruger naturen meget til at klatre, løbe og kravler i, deres krop er mindre stresset. Så det siger lidt om, at naturen som miljø klarer at stimulere den kropslige udvikling optimalt.

Jeg tænker, at aktiviteten skal være til SFO børn fordi: målgruppen her er de 6-14 årige. (I lærebogen Plant et træ side 272- 273 alders gruppen jeg tager udgangs punkt i).
De 6- 14 har brug for fri rum, kammeratskab og samvær.  De jævnladerne spiller en stor rolle for udvikling af barnets egen videre udvikling og identitet. Men SFOén er også et fri rum for de voksnes konstante overvågning, men de er der. De har nemlig stadig brug for de voksne.

Jeg vælger fiske tur som aktivitet, da børnene er så store nu, at de er ret selvstændige og kan klare flere ting selv. Så det man laver med børnene må være udfordrende. Men Pædagogen er stadig vejleder og støttende.

Planlægning: 
Da jeg skulle lave denne aktivitet inviterede jeg hele familien med ud at fiske. Min drenge på 4 og 6 år
( meget snart 5 og 7 år) elsker at fiske og har lært selv at kaste. De kan bruge timer på at fiske. For dem
( og specielt min ældste dreng, der er et sensitivt barn), er det ren afslapning ( lidt terapi agtigt). Min mand er deres lære mester. Det kræver en del tålmodighed i starten. For at lære, at kaste med en fiske stang er, ikke bare lige sådan til. Det kræver lidt øvelse. I SFOén vil det kræve, at der er en voksen med, der kan teknikken og kan hjælpe børnene.
Det vil også kræve, at gruppen ikke er alt for stor. Samt at man har lidt udstyr. Men en bambus kæp med line/snor og krog kan nu også gøre det.















Der findes mange forsklige måder, at fiske på og der findes et have af kroge, blink, wopler, prop, spinner, powerbait m,m man kan putte på sin fiskestang.
Men også net  til at hive evt. ind med og  kniv og pose til evt. fang er ting man skal huske, at have med.
 
Her ses "fiske"kassen med forskellige blink m.m.

På denne tur er det en almindelig fiskestang og blik og wopler, der bliver kastet med.

Her ses hvordan man kaster og trækker ind igen:



Vi fik en fisk på krogen:

Det var desværre det eneste billede vi fik.  Fisken "vrede" sig af krogen...

Så denne fiske tur gav ingen fisk. Vi har været på 3 andre fiske ture efterfølgende, som heller ikke gav nogen fangst. Men det ville have været optimalt, at have fanget en fisk og kunne vise hvordan man tilberede sådan en. Der finde jo flere måder. Man kan lave fisk på grillen, i ovnen eller i en rygeovn.
I en SFO, kunne man også om sommeren tilberede fisken over bål. Det ville jo være fint i en SFO.
Men først skal den jo slagtes og tilberedes og pakkes ind i sølv papir. Ofte er det en god ide, at fylde den med forskellige krydderier, løg m.m.



                                                                       Skovtur: 
Som skrevet i ovenstående tænker jeg, at en skovtur er "velegnet" til børn i alderen 3-6 år. Det et på dette alderstrin, at børnene vover sig ud på egen hånd, og gerne vil prøve tingene af selv. Samtidig begynder de her, at lege mere sammen, men kan samtidig godt lide at den voksne til tider er inden for række vidde. 
På en skovtur er der rig mulighed for, at børnene får udforsket og brugt kroppen samt ubevidst træner grov motorikken.
Jeg har her i juledagene været i skoven sammen med min mand og børn. Mine drengepå 4 og 6 år løb op og ned af bakker, væltede, kravlede op i de træer der er faldet i stormen, gik på line på træstammerne og gyngede i grenen. 
De kravledeop på toppen af en stor bakke, og ned igen.







 Gik på den ujævne skovbund. Gik i slalom mellem de små træer, som stod tæt i skoven. De mærkede den, nogen steder meget glatte og mudrede skovbund. De udforskede og hoppede over vandhuller. På en skovtur som denne, får man alle sine saner i bevægelse som det står i vores lære bog: Natur og miljø i pædagogisk arbejde kap 2 omkring sansning og natur. 
Mennesket har 5 grudlæggende sanser: høre, føle, smage, lugte. Desuden har vi sanser der registrere musklernes spænding, leddenes indbyrdes indstilling, kroppens bevægelse, ligevægt og balance.Der tilsammen udgør sanse apparatet. I huden har vi mange taktile sanseceller som registrere tryk, varme, smerte ovs. I vort indre øre har vi en knogle struktur, som hedder labyrinten. Den rummer b.la. nervecelelr med krystaller, som påvirkes af tyngedekraften, smat væskefyldte buegange, der opfatter acceleration, når hovedet bevæger sig. Den fortæller noget om hvilke måde vi bevæger os. 
I kroppen i vores muskler og led findes specialiserede sanseorganer, der informere kroppen om kroppens indbyrdes stilling. Sansecellerne i vores muskulatur og knogle led registrerer enhver bøjning, strækning og anspændelse i fx. armen. Koordinationen af sanserne trænes på sådan en skov tur. Man mærker sin krop, mærker barkens rughed, smerten når man falder og slår sig.
Man mærker fx at sanseindtrykkene går fra hænderne og arme, foruden fingrenes led muskler og hud. Indtrykkene samledes på et sted i hjernen og integreres. Herved er vi i stand til, at opfatte noget som en helhed og håndtere dette hensigtsmæssigt. 
Sættes det over på skovturen, så kan man fx. sige, at falder barnet ned fra en træstamme det kravler på, vil det måske prøve igen, men denne gang,  gribe det anderledes an for ikke at falde igen. 
På en skovtur kan man altså træne børnene motorik og sanserne.
 Som skrevet er fx. selv labyrintsansen vigtig, at få trænet, for at opretholde væske balancen i øret. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar