tirsdag den 10. december 2013

4 semester- tekstiler: strikke forklæde indlæg 1


Strikke et forklæde

Nummer 2 tekstil jeg har stiftet bekendskab med er, at strikke. Jeg har besluttet, at jeg vil strikke et forklæde til dukken, da hun er en ”bondekone”.
Inden jeg går i gang med at strikke, har jeg lånt nogle strikkepinde og garn af min mor. Jeg har nu fundet ud af at alt efter garnets tykkelse, bruges bestemte strikke pinde. Stikke pindene har forskellige numre, som står på siden af dem. Jo tykkere garn jo stykkere strikke pinde skal, der bruges. Der findes også strikkepinde til at strikke ”rundt” med til fx når man skal strikke strømper, de findes i forskellige størrelse. Men også strikke teknikken er meget forskellige alt efter hvilken garn type, man vælger samt hvad man vælger, at strikke- om det er et tørklæde, strømper eller en bluse. Jeg er meget ny i det med, at forsøge at strikke, og vælger derfor den simple metode med, at strikke simpelt og enkelt.

Da jeg skal slå masker op bruger jeg videoklip fra youtube til dette.



Her slåes masker op med tynde pinde og tyndt garn.

Jeg finder undervejs ud af, at det ikke er helt nemt at strikke. Jeg taber masker og det kan ses i form af huller og man kan se det på, at det lige pludselig svinder lidt ind. Så jeg forsøger mig flere gange. Det første forklæde jeg får lavet er strikke af tyndt garn med tynde strikke pinde. Det er faktisk lidt svært synes jeg.

 Det første forklæde-  med tyndt garn. Jeg har forsøgt at lave et hjerte, som ikke blev helt godt. Beslutter, at jeg i stedet for vil hækle enten et hjerte eller en blomst til det næste forklæde.
Anden gang slår jeg maskerne op med lidt tykkere garn og bruger lidt tykkere pinde. Det fungerer lidt bedre for mig. Men kan godt mærke, at jeg ikke er øvet. Jeg har ud fra dukken slået ca. masker op. Så forklædet bliver stort nok.


 Her er resultatet af mit strikke projektet. 














Ingen kommentarer:

Send en kommentar