mandag den 16. december 2013

4 semester: tekstiler- arbejde med cernit indlæg 4

Jeg har som det sidste  i forhold til, at arbejde med tekstiler, valgt, at prøve, at arbejde med cernit. Cernit er modeller voks lignende i konsistensen. Kan også sammenlignes med ler. Men forskellen er, at cernit "bændes" i ovnen i ca. 15- 30 min ved 100- 130 C alt efter hvor tykt emnet er og, om det er varmluftovn eller ej, hvorefter det bliver hårdt.
Under brænding bliver cernitten blødere, så alt efter hvad man laver, kan man vælge, at understøtte det. Men går det i stykker kan man tilføje nyt af cernitten og brænde det igen.

Cernitten skal ældes igennem inden det bliver blødt og til, at arbejde med og forme med. Til gengæld bliver det også blødere og blødere jo længere man arbejder med det. Bliver det for blødt kan man enten skylle hænderne under koldt vand og arbejde videre og ellers kan man lægge cernitten i køleskabet i nogle minutter. Så bliver konsistensen lidt hårdere igen. Cernit bliver lidt blank i udseenet.
Cernitten er nemmest at ælte med fingrene. Men man kan selvfølgelig vælge at bruge forskellig redskaber, når man skal lave forskellige figurer. Jeg valgte at bruge vores urte kniv. Den var fin skarp.

Cernitten kan males/ lakeres før og efter brænding. Det findes i et vælg af farver. Man kan lave mange forskellige ting med det. fx knapper: ses bla. her http://www.altomhobby.dk/cernit-og-fimo/instruktioner/

 Her er et udvalg af de mange farver man kan få det i.



Jeg synes, at det er vildt imponerende hvor flotte ting man kan lave- som ses på ovenstående net side.

Jeg vælger, at bruge cernit til de træsko jeg laver til dukken.
Jeg går ikke efter en skabelon, men vælger, at lave træskoene ud fra hvordan gammeldags træsko ser ud. Dette fordi det er en ældre "bondekone" jeg lavet.

Jeg laver nogle ben af træ, som jeg limer på kroppen jeg har lavet. Jeg sætter det fast med en limpistol. Samtidig med at jeg limer træbenene fast i træskoene. 


Her er det færdige resultat. Jeg vil synes, at cernit, vil være et godt alternativ til modellervoks i fx en børnehave. Dog skal man huske på, at det ikke må spises. Så måske det er mest egnet til de større børn i børnehave og måske SFO børn. Men det der er at foretrække ved cernit er, at når det er bagt holder det formen og bliver hårdt. Så man kan stort set lave næsten alt af cernit.


Den færdige dukke:




Ingen kommentarer:

Send en kommentar