onsdag den 11. december 2013

4 semester: 3 tekstil: hækle blonder og blomst.


Tekstil- hækle

Jeg har bestemt mig for, at prøve at lære, at hækle. Jeg vil lave nogle blonder til kjolen. Både en krave til halsen på kjolen. Til ærmerne og til om livet. Samtidig vil jeg også lave enten et hjerte  eller en blomst til forklædet jeg har strikket.
Jeg har på youtube søgt viden og inspiration. Jeg finder også her ud af, at der er stor forskel hækle nålene - og igen afhænger hækle nålens størrelse, som buges, af det garn man vælger at hækle ud fra.
Jeg vælger at hækle ud fra noget tyndt fint hvidt garn til blonderne. Jeg bruger en lille størrelse hækkel nål:
Hækle nål og hvid tyndt garn.

Jeg vælger, at slå masker op, efter vejledning fra youtube. Slår lidt flere ”masker” op end jeg skal bruge, da det højst sandsynligt ”kryber” lidt sammen under hæklingen. Da jeg har de masker jeg skal have, hækler jeg 2 baner. 1 frem og 1 tilbage. Hvorefter jeg tager 1 maske op og hækler videre med 2 nye maskerog igen springer tilbage til banen jeg var i gang med at hækle. Det fortsætter jeg med indtil jeg når til sidste maske. Det giver nogle fine blonde lignende mønster.










Jeg prøver nogle gange før, at det lykkedes.

Her er et billede fra et af de andre forsøg med en anden hækle nåls størrelse og endnu tyndere garn.Det er de  her blonder, på nedenstående billede, der til sidst sys på kjolen omkring hals, mave og ærmer.

De færdige hvide blonder sys på kjolen: Det ses her. ( blonderne på kjolens "nederdel" er ikke hjemme hæklet.



Da jeg har de hvide blonde stykker hæklet. Vil jeg prøve, at hækle et rødt hjerte til dukkens forklæde, som jeg har strikket. Denne gange vil jeg prøve mig frem med en lidt tykkere garn og en tykkere hækle nål. Igen slår jeg det op på youtube. Men finder ret hurtig ud, at jeg har brgivet mig ud på dybt vand. Det er lidt for svært for en ny begynder, at hækle et hjerte. Jeg forsøger mig så med en blomst. Jeg følger trin for trin videoklippet på youtube. Det lykkedes mig rent faktisk, at hækle en blomst. Som også ligner en blomst. Eller et blomster hoved.


Jeg har også hæklet bindebånd til hals og mave, som jeg syr på forklædet i hånden.
Men det kræver en del øvelse, og man lærer det ikke på en dag. Tænker i hvert fald, at det ikke er børnehave børn man skal begive sig ud i det med. Det skal nok nærmere være børn i SFO alderen, før de forstår teknikken. Men meget sjovt at prøve…Jeg tænker lidt på, at det kunne være sjovt, at lære at hækle små dyr. Men jeg ved at der findes masser af bøger til inspiration på biblioteket.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar