torsdag den 26. december 2013

4. semester: biotop 4 prikkede og stribede sten indlæg 5.


Vinklen her er nok æstetisk.

Jeg har fået inspiration til denne opgave omkring prikkede og stribede sten via et norsk projekt, hvor børnene via sten lærer om striber og prikker.
Så målet med aktiviteten er, at barnet kan genkende prikkede og stribede mønstre, og evt. kunne fortælle en historie hertil. Altså få en viden om hvordan stenen er blevet til via forskellige forsøg.

Jeg har været på min biotop for at lede efter sten. Jeg fandt sammen med familien disse sten med striber og prikker:




Jeg vælger dog, at lave en aktivitet med de prikkede sten. Aktiviteten består først og fremmest af, at kigge på stenene og studere prikkerne, finde andre ting med prikker i hverdagen  samt lave en aktivitet omkring historien bag de prikkede sten- hvordan de bliver til fra at være flydende materiale til en fast masse. Jeg tænker, at afhængig af hvilket projekt man vælger at tage udgangspunkt i, er aktiviteten til børnehave børn eller måske til en projekt uge i SFO´en:

Pædagogiske og didaktiske overvejelser: til både at finde prikker og lave forsøg/ aktivitet med stearinlys. Jeg vil bruge
Hiim og Hippe Modellen, for at planlægge samt gøre de pædagogiske og didaktiske overvejelser:

Modellen består af 6 hovedpunkter
  1. Læringsforudsætninger
  2. Rammefaktorer
  3. Mål
  4. Indhold
  5. Læreprocessen
  6. Evaluering
Ved lærings forudsætninger: skal man klarlægge den enkeltes forudsætninger. Man skal tænke alder- hvilke forudsætninger har en 3 årig og 4 årig ovs. så alle kan være med ud fra deres forudsætninger. Samtidig handler det også om, hvad og hvordan kan vi lave aktiviteterne ud fra det, vi har alt gøre godt med  i institutionen.

Rammefaktor: Er det man arbejder efter og ud fra. Her i denne aktivitet er det både, at lede efter prikkerne- i institutionen og på stranden, hvor børnene leder efter prikkede sten. Hvor kan man lede og hvilke regler er, der for hvad man kan lede efter fx

Mål: Hvad er målet med aktiviteterne. Her i aktiviteterne er målet, at børnene får en viden om hvordan prikker ser ud, kan genkende dem. At børnene får en viden om hvordan stenen er blevet til, via et lille forsøg med stearinlys.

Indhold: Børnene går ud på stranden og leder efter prikkede sten, finder prikkede ting i institutionen- og herved får en viden om prikker. De laver et forsøg med stearin for, at finde ud af processen i hvordan stenen er kommet fra flydende masse til fast form.

Prikke jagt hjemme hos mig/ i aktiviteten ville det være i institutionen/ stranden.
Efter at have været på opdagelse herhjemme fandt jeg, med hjælp af mine drenge følgende prikker:

prikker i computerspillet

på svampen

På motions cyklen

På tungen



På puden



på burger bollen

prikker i spegepølsen

Læringsprocessen: Her tænker jeg, at børnene skal være både aktive på stranden og i institutionen med, at lede efter prikker. De skal selv finde prikkede ting. Bruge deres sanser til at se, føle mærke og opleve. De kunne evt. lave en tegning med de prikkede ting de finder eller man kunne læse en bog omkring prikker.
I forsøget omkring stearinlyset tænker jeg, at de skal være delvist aktive, lyttende og observerende. Da det kan være farligt med lyst tænker jeg, at det er den voksne der styrer det. Dog kan børnene være aktive og deltagende omkring størknings processen.

Evaluering:  Her skal man finde ud af hvad, der var godt og, hvad der ikke var godt. Hvad har børnene fået ud af processen og hvad, skal gøres anderledes næste gang.

Sådan kunne forløbet med aktiviteterne se ud i en institution- tænker jeg.

Forsøg med stearin- størkningsprocessen:

Udover, at finde prikkerne i hverdagen og stranden- stenene, tænker jeg, at man som skrevet i ovenstående, kan lave en aktivitet/ et forsøg ud fra historien om, hvordan de prikkede sten bliver til. At de engang har været smeltet og er størknet og derved fået det prikkede mønster. Man kan altså lavet et forsøg og afprøve, den samme proces, som stenene har været igennem. Nemlig fra flydende til fast stof.
Det kan man fx gøre med stearinlys. 

Man skal bruge til aktiviteten:



- Stearinlys
- en skål
- et stykke papir

- Fremgangsmåden er, at man tænder lyset og lader det brænde et stykke tid, så stearinen bliver flydende.
- Hælde det flydende stearin på et stykke papir eller i en skål
- Studere stearinen når det bliver størkner

Resultatet:
Flydende stearin - størknet stearin- processen på et stykke papir.
Stearinen er gennemsigtig og varm, når den hældes på papiret. Den bliver langsom hvis, når den køler af og størkner.







Størkningsprocessen i en skål:






Ingen kommentarer:

Send en kommentar