mandag den 9. december 2013

4 semester: Biotop 4 : musisk/ æstetisk vinkel- strand billede indlæg 2

Strand billede- den musisk/æstetiske vinkel

Jeg har foruden, at være i tænke boks omkring aktiviteter i forhold til biotop 4 opgaven-  været på min biotop og se, hvad der er af ting lige nu. Min biotop er som sagt et strand/vand område. Jeg tænker selv, at det begrænser mulighederne nu her hvor vinteren er kommet over os. Men jeg har alligevel fundet en aktivitet kan  bruges til vuggestue- og børnehave børn- mest til stimulering af sanserne og give en oplevelse, men som sagtens også kan bruges til andre brugere fx. som terapi for mennesker med  fx. handicaps eller psykosociale problemer netop fordi sanserne er i spil, men også roen og udtryk- og stemnings former kan komme til udtryk.Valgt ligger derfor under den musiske/æstetiske vinkel, at lave strand billede med sand, muslinger, tang og sten.

I forhold til de didaktiske og pædagogiske overvejelser- kan man sige, at denne aktivitet giver børnene mulighed for, at være meget aktive selv. Selv på denne årstid kan man godt planlægge en tur til stranden, hvor man kan samle muslinger, tang, sten, sand og hvad man ellers finder på stranden. Børnene og andre brugere får en sanse oplevelse- ved at røre  og se på de forskellige ting de finder.

I vores lære bog plant et træ  kapitel 1 - bliver æstetik beskrevet som den videnskab, der beskæftiger sig med kunstens væsen og kunstens relation til virkeligheden. Ordet æstetik relateres også til den gamle græske betydning af ordet, som er at sanse, at føle og bruges om den erkendelse, der opnås via kunsten/de musikalske områder gennem sanser, følelser og oplevelser.
Men også i vores lærebog- Natur og miljø i pædagogisk arbejde, kapitel 5 og 7 vidner på, at natur oplevelser og kunst er med til at udvikle, skabe mening og kan virke som terapi for børn og andre brugere. Naturen stimulere kroppens rytmer. Aktiviteter på fx. stranden kan fremme kropslig indlevelse. Udvikle krop og sanser og følelses register, opøve kontakt evne, finde indre ro, rytme og balance.
Som pædagog kan man virkelig gøre dette ved, at give børnene/ brugerne tid til indlevelse, når de er på stranden, øve at have alle sanser åbne, vandre over trækninger ovs. I min aktivitet her er det, at bruge sanserne, og opleve de ting, der er på stranden og, have dem i hænderne under udarbejdelse af billedet.

Det vil være forskelligt hvor stor en del fx.børnene selv kan lave i denne aktivitet. Vuggestue børn vil skulle have mere hjælp end fx de store børnehave børn. Men pædagogen vil skulle stå for planlægning af strandturen og hjælpe til ved fremstilling af strand billedet.

Her er min biotop  noget af stand/vand området:


Ting jeg fandt på biotoppen:

Jeg har fundet forskellige muslinger, sand, tang og sten og græs og blade på biotopen. Jeg har tænkt, at lave et strand billede ud fra det jeg har fundet.  Jeg vil bruge et lærred og noget lim, udover det jeg har fundet på biotoppen.

Jeg vil blande sandet med lim/lim lak, der bliver klart. Massen vil jeg lægge på lærredet og i den våde blanding af sand og lim vil jeg sætte muslinger, tang og sten i.


Her blandes lim og sand. Sandet bliver i første omgang helt blåt.


Jeg starter ud med at fylde sand og lim blandingen på halvdelen af lærredet, for at se hvordan det bliver.

Her er det færdig billede. Da limen er tørret forsvinder den blå farve fra sandet.  Jeg slutter af med at tegne billedet op med sort. Jeg har brugt en tus.

Jeg har fået inspiration til strand billedet, der hvor jeg arbejder som vikar i en vuggestue/børnehave. Som bagrund har de brugt en gips plade. Børnehave børnene har malet deres kant på billedet med forskellige farver. Det gav også et rigtig flot resultat. Jeg har desværre ingen billeder af det.
Men en forholdsvis enkel aktivitet, der giver en oplevelse og stimulere sanserne.


1 kommentar:

  1. Hej Christa

    Kiggede lige forbi - har du overvejet en aktivitet omkring sten? Jeg har lige lavet et indlæg på undervisningsbloggen: http://vaerkstednaturteknik.blogspot.dk/2013/12/sten.html

    SvarSlet