fredag den 21. marts 2014

5. semester, biotop 6, naturfænomener. Stribede sten

Jeg har tænkt at det sidste indlæg om naturfænomener skal handle om naturfænomenet stribede sten. Det jeg tænker her, er at jeg vil prøve at få børnene til, at forstå, at man noget kan ændre udseende, når det udsættes for høje tryk. ( de stribede sten udsættes for høje tryk og varme, når de bliver til).
Jeg har fået inspiration til aktiviteten på følgende netside: http://forskerfro.no/aktivitet/de-stripete-steinene-metamorfe-bergarter/

Jeg tænker at målgruppen enten er de ældste børnehavebørn de 5-6 årige eller SFO børnene. Fordu de er så store, at de vil ud fra deres læringsforudsætnigner både kunne koncentrere sig en smule længere end de små børnehavebørn, samtidig med,a t de vil være interesseret i selv at have fingerne i tingene.

Det jeg vil planlægge af aktiviteter med stenene er først og fremmest, at man skal ud og finde nogle stribede sten fx. ved stranden. Samtidig med, at børnene skal finde andre ting i hverdagen med striber. Jeg tænker så, at den sidste aktivitet de skal lave er selv at "fremstille striber" via tryk, så de får en fornemmelse af hvad det er, der sker med stenene, når de dannes og der dannes striber.
For at børnene skal få en forståelse af hvad det er der sker med stenen, og at det faktisk er sand der lægger sig lag på lag og danner striberne kunne man tage dette link i brug om fra
http://www.denlillemammut.dk/grafik/pdf/sedimenter-mellemskole.pdf,
som er taget fra denne side: www.denllillemamut.dk, som har mange gode forklaringer og små video film klip.

Jeg tænker, at man enten kunne bruge, SMITTE modellen, Hiim og Hiipes relations model eller EVA modllen til planlægning af forløbet. Man kan sige, at ens for modellerne er, at de alle kommer omkring læringsforudsætninger, rammefaktor, mål, indhold, læringsproces og evaluering på en eller anden måde.

I vores lærebog natur og miljø i pædagogisk arbejde, er der afsnit der både beskriver læringsforudsætninger for de forskellige alderstrin, samt ´didaktik og metode, hvad man skal gøre sig af didaktiske overvejelser i forbindelse med planlægning af et forløb.

Jeg tænker,a t dette forløb kunne være over nogle dage. Hvor man
1. dag tager til stranden og finder stribede sten + finde andre ting med striber fra hverdagen.
2. dag få viden om de stribede sten og deres opståen fx. via den siden www.denlillemamut.dk
3. dag slev afprøve en aktivitet med at lave striber ved at anvende tryk: tænker, at man kan lave et simpelt lille forsøg med modeller voks. Lave kugler med forskellige farver og med hånden trykke dem flade, så der dannes striber. Jeg har fået inspirationen fra den norske net siden forskerfrø.

Pædagogens arbejde: Jeg tænker at det er pædagogen, der står for planlægningen af forløbet, samt sætter sig inde i den nødvendige viden om de didaktiske overvejelser, børnene forudsætnigner, samt den den faktuelle viden omkring de stribede sten. Det er pædagogen der via bruge af nettet m,.m skal forklare det teoretiske bag det der sker med de stribede sten, så de får striberne. I forhold til målgruppen, skal det være nede på en niveau så alle er med og kan være en  del af det. Det skal fange børnene. Så en blanding af fortælling, fx. visning af sten, video, samt at de selv skal finde både stibede ting og selv lave en aktivitet er nok en god blanding tænker jeg.

Ejerskab og dokumentation: 
Ejerskab kræver at børnene føler de er med, og er en forudsætning for læring. Så det er vigtigt at få planlagt noget der fanger børnene. Ellers er de ikke så modtagelige og evnen til læring er begrænset.
Dokumentationene kunne være den aktivitet børnene laver. De kunne fx. lave en lille udstilling, så de andre børn og måske forældre kan se hvad de har lavet.

Evaluering:
Er selvfølgelig et meget vigtigt punkt. Så man kan se på hvad var godt, hvad virkede og hvad skal laves anderledes til en anden gang.

Min demonstration af aktiviteterne: 
Jeg vil i det følgende selv demonstrere forsøgene.

Jeg har været på min biotop og finde stribede sten:

Jeg har været på opdagelse i hverdagen og finde striber:

Jeg laver en aktivitet med modellervoks, som demonstrere hvordan de stribede sten bliver til:


Her har jeg taget forskellige farver af modellervoks og lavet kugler, som jeg stiller oven på hinanden. 

Men håndfladen giver jeg det et tryk, sådan som de stibede sten bliver udsat for. 

Her ses resultaterne. Man kan se at modellervoksen har dannet striber under trykket. 




Hvad skal børnene have ud af forløbet: 
Jeg tænker,a t børnene skal have en viden om hvad det er der sker med de sten de finder. Hvordan er de blevet sådan? Hvad der der sket med dem? Og hvordan kan jeg selv prøve at efterligne det der sker? Dette via pædagogens fortællig, samt videoklip fra www.denlillemamut.dk samt selv forsøger sig med modellervoks. Jeg tænker, at der er flere sanser, der bliver sat i gang. Hvilket jo er bevidst kan være en for indlæringen.

Litteratur til aktiviteten:
Den obligatoriske opgivne
Natur og miljø i pædagogisk arbejde
http://www.denlillemammut.dk/
http://forskerfro.no/aktivitet/de-stripete-steinene-metamorfe-bergarter/

Ingen kommentarer:

Send en kommentar