mandag den 3. marts 2014

5 semester: Biotop 6: 1 indlæg Naturfænomener- spiring

Omkring naturfænomener, har jeg været på goggle og søgt på emnet, jeg har været på www.skoveniskolen , kigget i vores grundbog, samt søgt på biblioteket og selvfølgelig på VNT bloggen og søgt inspiration. Jeg har fundet rigtig mange spændende emner. Desuden har vi på første indkald i februar været omkring emnet.
Jeg har b.la. kigget på emner omkring vejret- man kan fx lave en vejrstation, en regnmåler, vind mølle, kigge på skyerne, vandhastighed, kigge på og arbejde med drager. Jeg har kigget på emnet spiring. På vores indkald var vi omkring naturfænomenet gær, noget omkring æg og vand. Men man kan også undersøge noget omkring hvad er tungest- lettes, noget omkring fx, stribede og prikkede sten. Der er mange muligheder.

Jeg synes faktisk, at det er svært, at finde ud af hvilke emner jeg godt kunne tænke mig, at arbejde med. B.la. fordi jeg ikke har arbejdet med ret mange af emnerne før, men også fordi det er meget omfattende mange af de aktiviteter jeg finde. Det kan godt være lidt svært, at gribe an, i hvert fald sådan lige umiddelbart. Måske jeg får et andet syn på det, når jeg først kommer i gang.

Det første emne jeg tænker, at jeg vil beskæftige mig med er spiring. På www.skoveniskolen.dk
har jeg fundet en aktivitet omkring spiring. Aktiviteten omhandler : se et frø spire. De har foreslået at man prøver, at plante bog. Altså bøgetræets frø. En trekantet lille nød. Det er bedst at finde frøene mellem oktober og marts. Da de begynder, at spire i jorden nu her i marts. Så jeg har været i skoven i dag for, at finde bog.
Min biotop er et strandområde, som ligger i forbindelse med skoven. Derfor mener jeg godt, at det kan forsvares, at jeg laver denne aktivitet.

Her er billeder af hvad vi, min søn og jeg fandt i skoven lige ved siden af min biotop, i dag:

Nemlig bog.
Det næste jeg vil er, at plante bogene og iagttage spiringen. Men inden jeg går i gang med den del, skal forløbet planlægges. I opgaven lægges op til, at der skal man som pædagog skal finde ud af hvad man har brug for, at vide inden man går i gang med naturfænomenet. Man skal tænke arbejdsformer- i forhold til den udvalgte gruppe man vil arbejde med. Samtidig skal man tænke tanker omkring hvordan gruppen får ejerskab til forløbet.
Skal gruppen selv dokumentere og hvilken form? Kan dette forløb lægge op til nye undersøgelser/ eksperimenter?

Jeg tænker, at man kunne bruge en didaktisk model til, at planlægge forløbet. fx smitte modellen. Som består af sammenhæng, mål, tegn, tiltag og evaluering. 





Målgruppen tænker jeg børnehave børn- fokus gruppe er de 4-6 årige.

I forhold til baggrund og forudsætninger tænker jeg, at man skal kende børnenes forudsætninger, da Det er en vigtig del for aktivitetens videre forløb. Fx. kan børn i den alder ikke koncentrere sig mere end 20- 30 min af gangen, og aktiviteten skal gerne være en blanding af, hvor de selv er aktive, får fortale en smule og samtidig hvor må det godt foregår både selvstændigt, men med en voksen på sidelinjen til støtte og vejledning.
Pædagogen skal have tilegnet sig viden omkring spiring, og omkring bog. Hvilken  årstid man kan finde dem, og hvorhenne.

Mål: kunne her være, at børnene får en viden omkring foråret og spiring evt. hvad er bog og hvor kommer de fra?. Fx. bogens anvendelse og selvspiring i naturen. 
Men samtidig vil jeg opnår,at børnene får ejerskab af aktiviteten, ved, at de selv skal med ud i skoven og finde bogene, og derefter selv plante dem i potter ( se anvisning længere nede på siden). Ejerskab er en forudsætning for læring.
Selv være opmærksomme på, hvad der sker og vande dem- sker der reelt en spiring? og hvis ikke hvad kunne være årsagen? kulde, varmen, lys, vandring ovs. Pædagogen skal være med til, at gøre børnene nysgerrig på hvad det er der sker/ ikke sker og hvorfor.

Jeg tænker at målet også er:  at børnene får lov til at røre en helt masse ting. De får stimuleret deres sanser både i forhold til at røre ved jorden, selv plante bogene, røre ved bogene. Ved at de bruger synet, hvordan ser bogen ud og hvordan følelses den egentlig?

Tegn: Er jo b.la. at de viser interesse for aktiviteten. Begynder at snakke om hvad er forår, hvordan ser man det? Fx. at de ser spiring af forskellige ting i skoven, men også på legenpladen, at de selv kommer og fortæller at de har set det.. og det...
Fortæller om bogenes farve, forme, hvad de ser før, under og efter spiringsprocessen, og mens de planter deres frø. 
Men samtidig, at de viser interesse, ejerskab,  ved at se til deres frø, og passer deres bog i "potten". 

Tiltag: Handlingen og arbejdsformer: er, at de skal en tur med ud i skoven og finde bog, plante dem og se spiringsforløbet. Tænker at børnene hver især skal plante deres egen frø og se spiringsforløbet, så de netop får ejerskab.
Her er det selvfølgelig pædagogen, der står for planlægningen af turen ud i skoven, søger for at alle får et frø de kan plante, sørger for jord, potter m.m.
Desuden er det pædagogen, der står for at forløbet både er visuelt, informativt- fx. via højt læsning omkring forår, spiring evt. en bog om bøgen den frø. Det er pædagogen der er guiden. 
samtidig kunne en god aktivitet være, at børnene hverisær evt. tegner en bog- her kommer der i hvert fald en anden vinkel på udover den visuelle og berøringen. Det kunne være et billede af bogen tegnet med blyant, tusser, farver eller maling ( udtryksform). 
Dialogen vil også være udtryksform. 
Det at tegne bogen/ frøen- kan være børnenes dokumentation.

Der bliver altså arbejdet med sanser, selvstændighed, det visuelle, det motoriske kommer med. Men samtidig er arbejdsformen også at vejlede og guide. 

Evaluering: 
Her tænker jeg, at der skal opsamles. Lykkedes aktiviteten ? Eller hvorfor gjorde den ikke. Fik vi opsamlet bogene/ frøene for sent, fik de ikke vand/ sol nok, eller var aktiviteten ikke godt nok planlangt. Var niveauet det rigtige ovs. 

Faktuel viden: Når forløbet er planlagt, er det pædagogen det skal sørge for at alt, der skal bruges er der; fx. alt til aktiviteten plantning af frø- potterne, kaffefiltrene ovs. Det er hende der skal sætte sig ind i hvornår der er sæson for at finde frøene og alt omkring spiring, forår og hende der anskaffer bøgerne til forløbet.
Det er b.la nyttig viden for pædagogen, at bogene findes på jorden mellem oktober og marts. ( når jorden bliver varm nok omkring marts mdr. spirer bøge- frøene i skoven).


Aktiviteten: på www.skoveniskolen.dk fandt jeg som sagt inspiration til forsøget. Det skal forløbe over ca. 2 uger og følgende skal man sørge for at skaffe inden opstart: 

- En tur i skoven og finde frø
- en potte til at plante frøene i
- et kaffe filter
-  jord
- tape

Fremgangsmåden er således: 

Gå i skoven og find bog. 
1. sæt et kaffefilter fast med tape på indesiden af glasset. 
2. fyld glasset med jord. 
3. læg frøet ned mellem papiret og glasset.
4. vand så jorden er fugtig og sæt glasset i vindueskarmen. Sørg for at solen ikke skinner direkte på frøet. 
5. sørg for at holde jorden fugtig. 
Dog ikke overvand, da man så "kvæler" planten. 

Det jeg har gjort er: 

At lave 3 forskellige potter, som jeg stiller i 3 forskellige temperede rum. En i køkkenet i vindueskarmen, hvor temperaturen er ca. 20 grader, 1 i vores udestueved vinduet, hvor temperaturen afhænger meget af hvordan vejret er- der er altså svingende temperatur, og så vil jeg stille en udenfor ( jeg sørger for et område hvor solen ikke står direkte på- hvor temperaturen svinger mellem 4-10 grader lige pt. 

Jeg vil så kigge til potterne løbende og følge spiringen: 

Her ses potterne: 

Bogene plantes

Der kommer lige et par kastanier oven på.....


Den ene placeres udenfor

den anden  i udestuen 


og den sidste i køkkenet

På disse billeder har jeg glemt, at lægge kaffe filtret i, om jeg egentlig er en væsentlig del, så man kan se spiringen. Det bliver gjort efterfølgende, så aktiviteten er som skrevet. 

frøet ses ikke så tydeligt mellem glasset og papiret, men det er der.


Jeg lader aktiviteten køre over 2 uge. 


Jeg tænker, at forløbet kunne lede over i nye undersøgelser/ eksperimenter fx. ved at børnene undersøger frøens/bogens indhold, hvem spiser den, og hvad kan bogen ellers bruges til? ( har b.la. selv læst at man kan bruge dem til mel og lave mad ud af dem). 
Se fx. denne side: 

http://www.isabellas.dk/Have/Traeer-og-buske/Bog---skovbundens-sproede-delikatesse.aspx#.UxRYTuN5NUg
Her anvendes bog i maden og til grisene. 

http://www.skoven-i-skolen.dk/default.asp?m=15&a=199
Her er en opskrift på ristede bøg

Man kunne også undersøge de forskellige trætyper og hvert træs frø..og vækst. 


Litteratur anvendt til aktiviteten/ opgaven: 
goggle

Natur og miljø i pædagogisk arbejde kap. 8 Didaktik og metode, kap 3 natur og læring og kap 2 sansning og naturerfaring. 
Pædagogisk- didaktik, læring og dannelse i daginstitution og skole.
Pædagogiske læreplaner- at arbejde med didaktik i børnehaven.
samt den opgavne litteratur der er opgivet  til biotop 6 opgaven. 


Opdatering på spirings processen:  Bog frøene har nu været i jorden i 1 uge. Der er desværre ikke sket det store. 
Det kan der jo være flere årsager til.
Evaluering: 
Frøene kan være for gamle- måske indeholder bogene slet ikke noget ( nogen frø). Måske er de tomme, fordi det er sidst på sæsonen jeg har fundet dem?
Måske er temperaturen ikke den rette? Der stod i papirene, at de ikke måtte stå i direkte lys, men gerne skygge. Det spirings forsøg, der står udenfor, har stået i direkte sol, om eftermiddagen og skygge om formiddagen. 
Måske har de ikke fået vand nok eller måske for meget vand? Trods jeg har fulgt anvisningen om, at de ikke må stå og "søppe" i vand. 
Måske har det været for varmt, for det forsøg der stod i udestuen? Der bliver meget varmt de dage hvor solen står på. Faktisk op til 30 grader i de her solskins dage. 

Der kan være mange årsager til at der ikke er sket det store. 
Jeg har "vandet forsøgene" og forsøgt at følge anvisningen fra www.skoveniskoeln.dk. 
Dog har jeg stillet forsøgene 3 forskellige steder: 
1 udenfor, 1 indefor i køkkenvinduet, som står i skygge hele dagen og en i vores udestue, som svinger meget i temperatur. For at se om temperaturen har en indflydelse på forsøgene.

Her er billeder af forsøgene: 
 Her er billede af det forsøg der har stået udenfor. i halv sol, halv skygge. Som nu er flyttet til skygge hele dagen. Står udenfor. 

Her er det forsøg der har stået i vindues karmen i vores køkken.



Her er det forsøg der har stået i udestuen med meget svingende temperatur op til 30 gader, når solen står på. ( den lille blomst er min søn der har sat den i.... så ikke noget spiring...).


Jeg lader dem stå endnu en uge. Den eneste ændring jeg har lavet er, at stille det forsøg der stod udenfor, i et område, hvor der det meste af dagen er skygge. I stedet for at det står det halve af dagen i sol og det halve af dagen i skygge. 

Så laver jeg en ny opdatering igen næste uge. 
Da der ikke er sket nogen synlig forandring lægges ikke nye billeder ind. 






Ingen kommentarer:

Send en kommentar