søndag den 23. februar 2014

5.semester- biotop 5. friluftsliv- land art

Vi har på sidste indkald været en tur på stranden og arbejdede med Land art. Det er et emne jeg ikke tidligere har beskæftiget mig med. Så det var spændende at prøve.  Som jeg også sagde til Ida, så er det er emne jeg ikke tidligere har beskæftiget mig med- og det er første nu jeg får øjnene op for hvad det indebærer og drejer sig som.
I vores grundbog natur og miljø i pædagogisk arbejde kap 11: beskriver Land art som en del af friluftslivet, som der er kommet øget fokus på. Land art opstår som en kunstnerisk retning. Ved brug af levende natur og natur materialer forsøger man at skabe udtryk i landskabet.

Den tur vi var på i weekenden på vores indkald kunne man have lavet med fx en SFO gruppe tænker jeg eller måske en børnehavegruppe, måske førskolebørn.
Børnene Vil få stimuleret deres sanser, sat tankerne i gang og få brugt deres krop.
Der er mange emner man vil kunne fokusere på ved Land art.

Ved en SFO gruppe eller før skole gruppe, vil man fx kunne gøre som vi gjorde på indkaldet, hvor man fx har fokus på tal i naturen, bogstaver, begreber, farver eller finde ting der er spændende.

I forhold til de didaktiske/ pædagogiske overvejelser er det vigtigt at tænke hvad og hvordan man vil opnå dette i naturen.- (fra bogen børn, friluftsliv og natur af Stefen Holberg, side 31).

Her kunne fokus/ målet jo være, at lære noget omkring tal og bogstaver og farver i naturen fx på en strand. Hvordan er jo så hvordan man når hen til målet. Det kan være ved at gå på opdagelse på en strand/ skov kan se om man herigennem kan finde dette. Dette er en anden måde at lære disse begreber på gennem - ved brug af naturen. Så med den ovenstående gruppe ville jeg planlægge en tur til stranden og afprøve ovenstående.

Her er billeder fra vores indkald: Både med tal, bogstaver med også andet Land Art


Her ses fx et H, som træet danner

Her danner et træ et V

Grenen danner tal

 

Her er fundet træ- noget vi synes var spændende ( hvordan vandet kan forme træet)
Men også her skulle vi finde farver: blå ( blå muslingene), grønt ( noget garn vi fandt), noget gult ( vi fandt en gul snegl), noget rødt ( vi fandt en rød sten).

Men man kan også arbejde med at bruge ting i naturen til at lave kunst:

her er billeder fra det vi hver især i vores grupper "fremstilte"- hvilket også sagtens kunne være en aktivitet for børnene i SFO eller før skole gruppen.  her får man gang i sanserne og bruger sin fantasi, og kreative evner. Men man lærer også de forskellige ting, her på stranden, at kende. Fx hvad er en blåmuslig...

Her var der nogen der, ud fra et emne lavede noget, som de passede til emnet.

her er der lavet et trolde ansigt.

Andre lavede "engle" i sandet ved at lægge sige ned og bevæge arme og ben.

Her er lavet en blomst af muslinger.


Et sandslot beklædt med muslinger.

Muslinger og tang brugt til at lave kunst... det er kun fantasien der sætter grænser.

I vores gruppe er Carsten ved at lave en hummer i sand.

Udover at bruge naturen til kunst, har naturen også en rigtig positiv indvirkning på sind og humør... det er i hvert fald hvad jeg selv erfarer. (men har også læst i vores grundbog, at det kan bruges i nogle former for terapi. Fx kan en tur ved stranden virke beroligende).
Lige nu kører programmet BS og recepten på lykke hvor man ser hvordan friluftslivet og aktiviteter i naturen kan gøre rigtig meget for sindet og faktisk i nogen tilfælde virke "helbredende".

Men land art er meget mere end en tur ved stranden, som skrevet i øverst i dette indlæg.

1 kommentar:

  1. Hej Christa

    Nu har jeg kigget dine 3 steder på bloggen, det nogle rigtig gode aktiviteter alle sammen, fint arbejde, især tang "chips" var jeg vild med

    Vh Claus

    SvarSlet