mandag den 17. februar 2014

5. semester biotop 5. friluftsliv- indsamling og beabrjdning af tang til knækbrød og tang "chips".

Jeg har været på biblioteket til at få lidt mere inspiration til emnet friluftsliv. Jeg fandt følgende bøger´:
Der er rigtig mange forslag til hvad man kan lave med børn i naturen: Der er b.la. emner som det spire og gror, traditioner i foråret, fugletur, forår i fuldflor, svampe i skove, strandture, skovture, trolde jagt i skoven,  hvordan laver man bål- flere forskellige teknikker, dyrespor, ideer til overlevelses tur, hvordan laver man omslag, en kop,  ovs. når man er på overlevelses tur, emner om naturens egne madvarer. Der er et hav af forslag til aktiviteter for børn i alle aldre. Meget inspirerende.
Bogen friluftsliv- natur, samfund og pædagogik af Peter Bentsen m.fl. 2009, s.80- 81, siger b.la: " Oplysningen om naturen og miljø er ikke blot et spørgsmål om kundskab, indsigt og forståelse. det drejer sig også om oplevelser, stemninger og følelse. Der er jo det der fører til handling og engagament. Kendskab til- føling med- naturens rytmer og processer opnåes gennem førstehåndsoplevelser i naturen". 
Men også side 94 giver et billede af hvad frilufts liv er og giver børn og voksne. " friluftsliv er en alsidig udfordring til hele mennesket og kan give oplevelser som indbefatter krop, følelsesliv og intellekt integretet. "
Som barn lærer man, gennem friluftsliv,om naturens spilleregler og lære hvordan man opfører sig i naturen. Man lærer at samarbejde for at få tingene til at lykkedes, og man får oplevelser der stimulerer sanserne. Man bliver motorisk udfordret og samtidig kan man blive en hel del klogere på naturen. Så friluftsliv er mange ting og giver mange gode ting med sig.- som også ses i mit nedenstående indlæg.

I mit forrige indlæg, valgte jeg at have fokus på bålmad- mad bagt i salt dej. Denne gang vil jeg på jagt efter tang. Jeg vil selv plukke det.

Jeg tager ikke udgangspunkt i min biotop, da der ikke er meget tang lige  hvor min biotop er. I hvert fald ikke frisk tang. Jeg har dog stadig valgt at tage udgangspunkt i vandet/ strand og hav. Denne gang er jeg taget til Fynshav for at plukke tangen.

På indkald i januar arbejde vi med tang. Vi prøvede at lave knækbrød med tang. Det var tørret tang vi brugte. Jeg har været på nettet for at undersøge, hvor man finder tang, plukker det, og hvordan man bruger det i mad, og bearbejdning af det.
Jeg har været på følgende sider- og fundet informationer:
http://samvirke.dk/mad/artikler/pluk-blaeretang-rejesuppe.html
http://www.idegryden.dk/opskrift/blaeretang-i-hjemmebagt-knaekbrod
http://www.idegryden.dk/ide/vejledning-i-at-hoste-dansk-tang-til-eget-forbrug
Her er et link til indsamling af tang:
http://samvirke.dk/mad/artikler/naturens-spisekammer-saml-tang-aftensmaden.html

Didaktiske/ pædagogiske overvejelser: 

Jeg har desuden fundet frem til, at skal man plukke tang selv, skal man finde det friske grønne tang ude i vandet. Man skal holde sig fra havne, og man må ikke tage det grøn/brune tang der er skyllet op på land. En god huskeregel er at lugter tangen- skal man ikke plukke det. Så er det ikke godt- og kan ikke bruges i fx maden eller tørre det. Desuden må vandtemperaturen ikke være for høj. Det tang jeg vil have fat i er blære tang.
Så i forhold til at man som pædagog fx skal planlægge et forløb med at hente tang i havet, er der lige nogle forholdsregler man skal undersøge før man går i gang. Så børnene ikke bliver syge af det tang man plukker.
Så det er altid godt at stille sig spørgsmålet: Hvad er målet og hvordan når man der til. Som pædagog er det også væsentligt at tænke værdier. Altså hvilke værdier man ønsker at overfører til fx barnet og vejen til at opnå dette. (Steffen Holberg, 2007, Børn friluftsliv og natur).
Hermed mener jeg, at gennemtænke "projektet" før man planlægger det for en gruppe børn eller anden gruppe brugere. Så inden jeg går i gang med at plukke tang skal jeg gøre mig overvejelser om hvad jeg vil med det, hvad jeg giver børnene, og hvilken viden/ værdier jeg ønsker det skal give dem. I dette tilfælde med at plukke tang, mener jeg det kan give børnene en ide eller viden om, at man kan bruge ting fra havet til at spise.
Samtidig vil jeg planlægge, at de skal med en tur på stranden og hente tangen ( Det er nok pædagogen der skal ud i vand til knæene- i forhold til de badevandsregler der er). Efter det er plukket tænker jeg at man kan lave knækbrød af det friske tang og også nogle tang "chips".
Så de både får en viden- omkring tang, men også er med til at lave noget af det, og selv være aktive. Måske smage på det færdig resultat- så kommer sanserne også i sving.

Her er resultatet af min tur til stranden med min familie: Hvor jeg plukkede tang og efterfølgende lavede tang "chips" og knækbrød med blanceret tang i.

TANG "CHIPS" Opskrift på tang "chips" :


Opskrift på tang-chips:

200 g blæretang

1 tsk rapsolie

salt

1. Rens tangen for sand i en skål med saltet vand. Hvis tangen er ren,

så undlad dette.

2. Klip tangen ud i mindre stykker, og vend den med olie og salt.

3. Spred tangen ud på en bageplade og bag den i 20-30 minutter ved 150

grader, til den er helt sprød.
kilde: http://taenketang.com/blaeretangsalat_tangchipstangopskrifterne-fra-sommersummarum/

Her ses stranden i Fynshav. Der er en masse tang skyllet op på stranden. Det er det man ikke må bruge.



Her i vandet ses det friske- grøn/brune trang, som man kan plukke - det er her jeg har plukket mit tang. Det er blære tang. jeg plukkede. Et par høje gummistøvler og ud i vandet- og plukke.








Jeg skyller lige tangen, da vi kommer hjem. Det har jeg læst er en god ide.

Jeg vil gå i gang med at lave tang chips- så jeg klipper det rene tang i små stykker. Det står i opskriften, at man skal klippe den 2-3 første cm af tangen og bruge.


Der næst skal man putte det i en skål og hælde olie og salt over tangen.

Så hældes det ud på et stykke bagepapir







her er det i ovnen. det skal "bage" til tangen er sprød og knasende.








Det færdige resultat, som smager rigtig godt.
Måske man kunne lave det over bål... jeg har ikke fundet nogen opskrift på det. Men det kunne da være sjovt at prøve.





KNÆKBRØD med blanceret tang:

opskrift : http://www.idegryden.dk/opskrift/blaeretang-i-hjemmebagt-knaekbrod

Her ses hvordan jeg laver knækbrødene med den blanceret tang:

tangen klippes i små stykker

Tangen koges i 5 min. det skifter farve fra brun/grønt  til nærmest lysegrønt.


Her ses den flotte grønne farve.

Her ses farveforskellen tydeligt.



Den kogte tang hakkes fint, og blandes med de øvrige ting og rulles ud på en bage plade mellem 2 stykker bagepapir. Det bages i ovnene til det er lidt gylden i kanterne.
Det smager fint.
Som sagt lavede vi også knækbrød bagt i en gryde med sand i bunden, over bål til indkald i januar. Da rullede vi knækbrødet ud og lagde det i et tærte fad i blik. Det var lidt svære at styre, da man skulle holde meget øje med det, for lige pludselig var det nok bagt. Så det kan sagtens laves over bål også.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar