onsdag den 19. februar 2014

5 semester- fra jord til bord opgave 2/ gruppe opgave- vikingemad

Indlæg 1:
Vi har i gruppen valgt, at arbejde med vikingemad- nærmere bestemt vikingebrød i forskellige afskygninger.
Jeg har valgt, at prøve kræfter med kiks og skør ost, som det blev lavet i vikingetiden, så godt som det nu kan lade sig gøre.
Vi har i gruppen tænkt, at arbejde med børn i SFOén. det bliver et tænkt forløb, da vi ikke har tiden og mulighederne for, at planlægge et "rigtig" forløb. Vi har i vores opgave valgt, at planlægge et didaktisk forløb over 4 uger, med både vikinge mad, læsning og fortælling omkring vikinge tiden. Samtidig har vi valgt, at bål skal inddrags så meget som det nu engang kan lade sig gøre, så det bliver så naturtro som muligt. Så børnene også får en lille smag på hvordan vikingerne virkelig levede og hvordan de lavede deres mad.

Jeg har valgt at finde inspiration på følgende hjemmeside: http://www.ribevikingecenter.dk/da/forside.aspx og har også brugt disse sider  http://www.ribevikingecenter.dk/da/oplevelser/vikingekoekken.aspx
http://www.ribevikingecenter.dk/da/viden/mad-korn,-broed.aspx
http://www.ribevikingecenter.dk/da/viden/mad-ost.aspx
og har valgt at følge følgende opskrifter, som er fundet på ovenstående net sider.
Desuden har jeg lånt en bog på biblioteket der hedder: Bålmad for moderne vikinger af Karin  Collstrup, 2013. God inspirations kilde også. JEg vil i den nsæte par uger prøve at fremstille kiksen og osten. Så følg på blogger. Jeg lægger billeder ind under processen.
Jeg tænker, at SFO´børnene vil kunne lave en helt del af dette, dog med vejledning af en voksen. Jeg laver dog selv kiksene og osten, da vi som sagt ikke har haft ressourcerne til at udføre forløbet i praksis. Dog deltager mine børn på 5 og 7 år i fremstilligen af både ost og kiksene. 

Her er opskriften på kiksene: Kiks af bygmel

4 kopper bygmel
2 skefulde hørfrø
¾ kop vand, valle eller tykmælk
2 skefulde honning
1 æg
Lidt salt


Det hele æltes sammen. Der kommes mel på et stort skærebræt og "rullen". Derefter udrulles dejen og skæres i firkanter, som eventuelt prikkes. Kiksene bages på en tør pande. De er færdige, når de er lysebrune på begge sider.

Jeg vil prøve at lave dem over bål, på en pande, som vist på billedet. Som er fra følgende netadresse: http://www.ribevikingecenter.dk/da/viden/mad-broed.aspx
Indlæg 2:
Her ses processen hjemme i mit køkken, da dejen blev lavet  + da vi tændte bål i naboens have og bage kiksene over bålet i en pande. Jeg havde min egen lille viking med, som ikke var bleg for, at smage på de nybagte kiks.


Her er dejen rullet ud- og klar til at blive skåret ud.

Kiksene er skåret ud og klar til, at blive bagt over bålet i en pande


 Jeg har lånt naboens bålsted. Lavet bål af tørt træ, og efter noget tid, når det er brændt godt ned har jeg lagt en riste over det brændte træ. Jeg stiller panden ovenpå. Det virker efter hensigten, og er næsten autentiske i forhold til hvordan kiksenen blev lavet i vikingetiden.



Man skal holde et øje på panden hele tiden og sørge for, at vende kiksene ret hurtigt, så de ikke bliver alt for sorte. De "tør steges" på panden.  På panden ses de firkantede kiks og jeg lavede også en dej til fladbrød, da vi nu var i gang.
Her er min egen lille viking i gang med at vende kiksene. Så børn i børnehave alderen og SFO alderen, som er vores fokus kan sagtens være med her, dog under opsyn og vejledning af en voksen. ( min søn på billedet er 5 år)

Her ses kiksene færdig bagte.
Og kiksene kan godkendes ( Det samme kunne brødene:-) ).
Indlæg 3: 
 Dertil vil jeg lave skør ost: Her er opskriften på skørost: Opskriften har jeg fra følgende netadresse: http://www.ribevikingecenter.dk/da/viden/mad-ost.aspx

Skørost
1 kande tykmælk
0,5 kande syrnet fløde
Lidt salt
Snittet løgtoppe eller hakket løgkarse
Hakket hvidløg

Tykmælk: Til 1 kande komælk sættes 1 kop kærnemælk. Blandingen stilles til syrning i et lerfad med et hørklæde over et lunt sted (eller varmes langsomt op uden omrøring). Her skal det stå i et par dage, afhængig at lufttemperaturen, så det bliver til tykmælk.
OBS-Denne del har jeg ikke lavet selv- jeg har valgt at købe tykmælken færdig. Lige dele tykmælk og syrnet fløde blandes sammen og dryppes af i en ostesi med et stykke hørklæde i natten over. Vallen herfra kan bruges i brøddej eller til rørt sennep.Efter afdrypning smages skørosten til med salt, lidt hakket hvidløg og snittet purløg eller løgkarse.

Jeg vælger som skrevet at købe tykmælken i stedet for selv at lave den. Desuden har jeg fundet en skål frem og en finmasket si. Der stod, at jeg skulle bruge en oste si, men det har jeg ikke, så bruger det jeg har. Der står også, at man skal bruge et hørklæde til at lægge i sien, når vallen skal sies fra. Men bruger i stedet et viskestykke. 
I opskriften står der, at fløde og tykmælk hældes sammen, så det starter jeg med.





Det røres rundt, som opskrifter siger man skal.



herefter hælder jeg det i sien med klædet. Der sker bare ikke så meget. Vallen løber ikke fra. Det skulle ellers have løbet fra, og så skulle vallen løbe fra og massen stå et lunt sted natten over, og "blive" til ost. 

Jeg går derfor på nettet igen, og finder andre opskrifter med skørost. Jeg læser, at man kan opvarme tykmælken og fløde til ca. 70 grader langsomt. Altså det man gør her er, at indhale processen ved at opvarme massen. Så det hurtigere bliver til ost. 




Da massen er 70 grader varm, finder jeg en skål og en lidt mindre finmasket si. Hælder masse op i, og vallen begynder at løbe fra. Jeg ved ikke om det er den mindre finmaskede sig, der gør, at vallen løber igennem klædet nu eller om, det er fordi massen er blevet tyndere efter opvarmningen. 
Jeg lader det stå natten over køligt. 
Jeg ved godt, at vikingerne ikke havde de samme muligheder, som jeg har herhjemme med kogerpladerne- og kan justere for varmen. Men måske de vil kunne havde lavet noget lignende over bål, i en gryde- vel og mærke af ler! Varmen vil have været svære, at styre over bål. 


Her ses osten efter den har stået natten over. Den er blevet fin fast- men alligevel blød, efter vallen er løbet fra. 



Jeg har ikke som i opskriften løgtoppe eller løg karse. Men jeg tilsætter snittet løg og hvidløg, da, det er det jeg har liggende. Desuden tilsætter jeg lidt salt. 

Her er den færdige ost. Den er fin fast, men har en blødhed over sig. Den smager godt. Dog ikke helt som vikingerne fremstilede den, men med de samme indgredienser som de brugte. 
Hvis jeg får tiden til det vil jeg igen forsøge mig, men den opskrevne metode fra opskriften fra vikinge tiden. 
På følgende net side kan man se hvilken effekt kernemælken har på ostemassen
: http://hjemmeriet.dk/uploads/dokumenter/Ostningsprocessen.pdf
Børnene synes ikke osten ser så god ud. Det er ikke ost som de mener det skal se ud:-) Så de har ikke turde smage på den. Men synes da helt sikkert, at børnene i SFO én skulle prøve at smage på den.

Det skal lige siges, at kiksenen og osten passer fint sammen. Kiksene er en anelse smagsløse, hvis man kan sige det sådan. Men smager fremragende med osten, hvor der er tilsat løg og hvidløg:-) Det kan varmt anbefales. Vikingerne har i hvertfald sagtens kunne lave dejlig, spændende brød typer.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar