søndag den 9. februar 2014

5 semster fra jord til bord- den individuelle del- mejeriprodukt.

Jeg vil starte med at lave den individuelle del i Jord til bord opgaven. Hvor Ida fortalte at opgaven var at lave et mejeri produkt. Rigtig spændende. Har jeg aldrig før givet mig i kast med. Så glæder mig.
Jeg har tænkt på, at fremstille min egen smør. Jeg har dog kigget på de forskellige opskrifter, der er lagt på BB under VNT- jord til bord opgaven- og kan se at mulighederne er mange.
Jeg har både kigget på yoghurt, ost, smør.  På indkald i januar var der nogen der lavede smør, men jeg har aldrig selv prøvet kræfter med det. Så tænker, at det er smør jeg i første omgang vil forsøge mig med.
Jeg vil lave en normal udgave og en med hvidløg.

Desuden kunne jeg rigtig godt tænke mig, at prøve, at lave en blåskimmel ost. Har kigget lidt på forskellige opskrifter, og kan se at man skal bruge osteløbe. Så vil lige undersøge lidt nærmere, hvor jeg kan skaffe det, inden jeg går videre med den tanke også.

I det kommende indlæg vil jeg præsentere min fremstilling af smør. Mine didaktiske og pædagogiske tanker omkring forløbet- og en målgruppe.

Jeg tænker, at jeg sagtens ville kunne lavet forløbet med smør med en gruppe børnehave børn. De vil kunne være med i hele processen. Tænker, at det ville være en god ide at lave- fx i forbindelse med den tilhørende gruppeopgave- hvor vi i vores gruppe har valgt vikingemad- med fokus på brød i vikingetiden. Hvis man som i kapitel 8 i natur og miljø i pædagogisk arbejde- tager udgangspunkt i læreplanerne kunne smør- men også fremstilling af vikingemad jo gå under emnet kulturelle udtryksformer og værdier fx Målet kunne jo være, at børnene får et indblik i hvordan man laver mad i vikingetiden- og derved får kendskab til hvilke råvarer der var til rådighed på denne tid. Fx er brændenælder og skvadder kål jo en del brugt. Men også kornsorter og forskellige melsorter blev brugt at lave brød af.. Men kød generelt fylder også meget i denne tids alder.
Denne bog : 
 er god inspiration. Men tænker også at man vil kunne få kendskab til de forskellige bage metoder med- stenovn og bål- hvor en del af maden jo blev således. Nok om  vikingemad lige nu- det blev lidt et sidespring. Denne individelle del handler jo i dette indlæg om, at fremstille smør.

Jeg tænker, at i denne proces med fremstilling af smør, skal man tænke på børnenes alder
og forudsætninger ( som det står beskrevet i kap 8 i grundbogen) og planlægge et forløb herud fra. Ved at børnene selv får fingrene i selvprocessen- at lave smør, vil de også som beskrevet i kap 10 i grundbogen, få et indblik i forarbejdningen, prøve kræfter med teknikker, og få et kendskab til fx enheder ovs. Man skal selvfølgelig sørge for at den viden man formidler holdes på børnenes niveau. Så en kombination at viden og teknik/ praksis er nok en god ide- i hvert fald med denne børnegruppe.
Jeg har udover at se på de opskrifter, som Ida har lagt på BB, gogglet, hvordan man fremstiller smør. Der er flere måder, at gøre det på. B.la. kan man bruge en elpisker, en foodprocesser eller man kan lave det ved håndkraft- fx starte med et piske ris- det er den lange udgave af processen. Men tænker også, at det er den udgave, der minder mest om måden hvorpå det blev lavet tilbage i tiden. Jeg har derfor lavet mit smør pr håndkraft.. Det tog sin tid- men var også spændende at følge processen.

Jeg planlægger, at lave smørret ud fra de opskrifter jeg har- hvis det var i en børnehave kunne man sagtens planlægge at lave det en formiddag.
Her er billeder fra min proces med at lave smør:

Her er hjemmesiden jeg tog udgangspunkt i da jeg lavede smør: http://madhjaelp.dk/2013/04/22/hjemmelavet-smor-opskrift-pa-hjemmekaernet-smor/

Til fremstillingen skal bruges:

en skål
et piskeris
en grydeske
et dørslag
½ liter fløde
salt
hvidløg
en masse tålmodighed og kræfter til omrøring
Her de praktiske ting jeg skal bruge

                                                           Fløden hældes op i skålen
Jeg pisker

 og pisker

 og pisker- og fløden bliver til flødeskum

her begynder fløden, at blive ret tyk, og begynder at skille - jeg tager nu en grydeske i brug- den er lidt nemmere at bruge til omrøringen.
Her ses, at fløden er blevet til smør, og der er nu en kærnemælksdel og en smørdel. Synes at det er imponerende kun omrøring alene kan gøre, at man kan komme fra fyldende fløde, til tyk fløde, til at det skiller i 2 dele en kærnemælksdel og en smør del. Her på billedet er smørret stadig lidt usammenhængende og grynet.

Jeg røre endnu mere, og smørret bliver nu noget mere sammenhængede- der kommer en del væske/ kærnemælk ud.

Jeg følger opskriften - og sier kærnemælken fra smørret.

Ved hjælp af en dejskraber "trykker" jeg mere mælk ud af smørret.

Her er den færdige smør- denne er tilsat hvidløg og salt. Ca. 1 tsk salt. Måske lidt mindre.

Her på billedet ses begge varianter- en mad hvidløg og en uden. Det tog ca. 30 minutter at piske fløden til smør via håndkraft.
Smørret bliver afprøvet på nybagt knækbrød. Den er faktisk ret god.

Som skrevet i ovenstående vil jeg også i den individuelle del prøve at kigge lidt nærmere på hvordan man laver ost, og selv prøve at fremstille noget ost af en art. Måske en blåskimmel....måske.
Det bliver desværre ikke til en blåskimmelost. Men jeg har i den fælles opgave del lavet en skør ost fra vikingetiden.
På dette bloklink, kan hele processen med fremstillig af skør osten ses: http://bertelsenchrista7.blogspot.dk/2014/02/5-semester-fra-jord-til-bord-opgave-2.html

Her er lige opskriften på osten.
Skørost
 kande tykmælk
0,5 kande syrnet fløde
Lidt salt
Snittet løgtoppe eller hakket løgkarse
Hakket hvidløg
Tykmælk: Til 1 kande komælk sættes 1 kop kærnemælk. Blandingen stilles til syrning i et lerfad med et hørklæde over et lunt sted (eller varmes langsomt op uden omrøring). Her skal det stå i et par dage, afhængig at lufttemperaturen, så det bliver til tykmælk.
Lige dele hjemmelavet tykmælk og syrnet fløde blandes sammen og dryppes af i en ostesi med et stykke hørklæde i natten over. Vallen herfra kan bruges i brøddej eller til rørt sennep.
Efter afdrypning smages skørosten til med salt, lidt hakket hvidløg og snittet purløg eller løgkarse.
Hvis muligheden igen byder sig vil jeg meget gerne prøve at lave en blåskimmel ost. Men i denne omgang blev det kun til  en skørost fra vikingetiden. Som i øvrigt smagte godt og var spændende at lave trods udfordringer.
Dette billede af skør osten er fra ribevikingecenters hjemmeside.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar