søndag den 9. februar 2014

5. semester- ler opgaven.

Spændende opgave. Jeg har ikke arbejdet med ler siden folkeskolen. Så vidt jeg husker, fik vi lov til at lave det vi ville i leret.
Jeg var desværre ikke med her på sidste indkald, da Mette præsenterede ler opgaven, men har forhørt mig ved mine med studerende hvad der blev fremvist, og har selv studeret metoder m.m. på youtube og goggle.
Jeg fik ler med hjem, da vi var på indkald. Både ler og nogle redskaber til leret.
Det er denne lertype jeg fik med hjem:


Papiret er gået lidt i stykker. Så det er lidt svært at se. Men har fået at vide, at denne type er let at arbejde med i forhold til nogle af de andre ler typer, man kunne få med hjem
Jeg har læst opgaven igennem.
Ud fra de forklaringer jeg har fået, og ud fra opgave beskrivelsen, kan jeg se, at man kan vælge mellem 2 opgaver.
En opgave med en æstetisk del, og en del der " ligner noget". Så var der en anden opgave, hvor man kunne lave en større ting.

Jeg vælger at tage udgangspunkt i opgaven med den æstetiske del og hvor man skal lave noget, der "ligner noget".

Jeg har tænkt, at tage udgangspunkt i både pølseteknikken, kugle teknikken og pladeteknikken. Jeg vil bruge de 3 teknikker, hvor jeg vil lave en kop og en underkop- altså 3 i alt, så jeg får afprøvet alle 3 teknikker.
I den æstetiske del har jeg ikke helt besluttet mig, hvad jeg vil lave. Så jeg vil sætte mine kreative "evner i blød"- og gå i tænkeboks.
Men jeg vil i den kommende uge starte ud med at forsøge at lave en kop, og en underkop hvor jeg anvender kugleteknikken.

Uge 1: KUGLE TEKNIKKEN:
Jeg vil starte ud med at lave en kop og under kop via kugle teknikken:

Jeg startede med at finde leret frem og skære et stykke af, som jeg begyndte at ælte. Havde lavet lidt slikker klar- som bruges til at "lime" leret sammen med.

Her æltes leret. Sjovt- at man lige frem kan høre de små luftbobler blive "æltet" ud. Hørte nogle små "klik" lyde, da jeg æltede leret- og går ud fra at det er luftboblerne, der æltes ud. Det er vigtigt at få luften ud, så leret ikke springer, når det brændes.

 Kugle teknikker går ud på, at lave en kugle, hvor man så bruger den ene hånd til at holde/ støtte kuglen og den anden til at lave et "hul" i kuglen med tommelfingeren.
Her efter arbejder med fingerne- og prøver på at få leret lige tykt hele vejen rundt.
Jeg synes undervejs, at det blev lidt for "ikke pænt". Så jeg rullede koppen rundt på bordet, så siderne blev mere glatte og pæne at kigge på. Men fortrød. Så har lavet koppen om nogle gange.



Her er den færdig kop med hank, som jeg har sat på med slikker, efter at have kradset let op, der på koppen hvor hanken sidder. Jeg har læst, at man skal kradse leret op, der hvor to ting sættes sammen, så det bedre binder.
 Her vil jeg starte op med at lave en underkop, til den færdige kop. Jeg har igen valgt at bruge kugleteknikken.

 Jeg startede igen ud med at holde kuglen i den ene hånd og lave et hul i kuglen med den anden hånds tommelfinger. Så jeg støtter kuglen med den hånd jeg holder den i. Udformning af underkoppen. Det er så absolut ikke min stærke  side, at arbejde med ler.  Jeg synes, at det er svært- og det kræver lige lidt arbejde med teknikken, inden man finder ud af hvordan  det skal gøres.
Underkoppen, måtte jeg også lave sammen flere gange før den kom til at se sådan ud...

Jeg får lavet en kop og underkop med kugle teknikken. Hmm ikke just kønt. Men jeg har forsøgt.
Jeg synes det er svært, at vurdere om man har æltet leret nok, og om der stadig er luftbobler i leret. En med studerende fortalte mig, at man kan skære leret over efter æltning, for at se om der er lufthuller i leret. Det prøvede jeg under vejs. Jeg har brugt slikker undervejs, også til "udglatningen"- det ved jeg faktisk ikke om det er sådan det skal gøres?
Samtidig har jeg brugt de redskaber jeg fik udleveret på indkald. Jeg har også brugt en almindelig kniv, og gaffel til at kradse leret op med, de steder hvor det skulle sættes sammen med andet ler. Det har jeg desværre ingen billeder af .. Lidt svært når begge hænder bruges nemlig:-)

Jeg har valgt at pakke leret-, den færdige kop og underkop, ind i en plasticpose, og efter 1 dag har jeg givet det lidt mere luft og tænker, at posen snart skal helt af, så leret kan stå at tørre uden noget over.

Den næste teknik jeg vil prøve er pølse teknikken. her vil jeg også prøve at lave en kop og underkop.


Uge 2: PØLSETEKNIKKEN:
Jeg har under denne teknik også valgt at lave en kop og underkop.
Teknikken er faktisk lidt svær at arbejde med. Nok fordi jeg ikke tidligere har prøvet denne teknik. Det kræver at man har det i hænderne- og prøver at arbejde med det. 
Ved denne teknik, skal man lave nogle pølser, der er lige tykke hele vejen rundt- det er faktisk lidt svært at få det hen, så jeg har prøvet så godt jeg overhovedet kunne. Det krævede lidt flere gange end 1.
Det man skal huske her er også, at man skal ridse pølsen og bunden, og binde det sammen med slikker. Det samme gælder når næste lag/pølse lægges på, da skal man igen ridse og trykke det let. Så kan man "lime" og glatte med slikker.
Her er billederne fra min proces og arbejdet med pølseteknikken.
Teknikken krævede for mit vedkommende tålmodighed og jeg blev noget udfordret på teknikken, og som skrevet måtte jeg lave noget flere gange, inden jeg helt fandt teknikken. Resultatet er bestemt heller ikke det kønneste, men har gjort mit bedste.
Jeg startede med at lave en bund, som beskrevet under pølseteknikken. Den er nok knap de 3 cm tyk.  Så rullede jeg nogle stykker.  Der er ca. mine hænderbredde, som det står i fremgangsmåden. ( har dog set at andre bare ruller en lang pølse og ligesom lægger den rundt?). Når- men jeg gør det sådan her.  Det er sådan jeg forstår det.

Jeg søger for at ridse op i både bund og den pølse jeg lægger på.

Her er jeg ved at lave en af de sidste pølser til at sætte på koppen. Har desværre ingen direkte billede af pølserne lagt oven på hinanden, inden jeg begyndte at glatte. Men det krævede også en del koncentration- og man blev hurtig opslugt at det. Nogle timer går hurtig når man er i gang.

Jeg har glattet koppens lag, så de er blevet til et hele. Jeg har brugt slikker til at glatte lagene med.  Her forsøger jeg at gøre den lidt pænere i toppen, med et af de redskaber jeg har fået udleveret på indkald.


Her er resultatet af koppen - lavet ved pølse teknikken.
Også ved denne teknik laver jeg en underkop. Jeg har ridset pølserne og så er de lagt sammen med et let tryk. Her er jeg i gang med at få det til et hele med slikker. Jeg er opmærksom på, at jeg skal undgå lufthuller... Men tænker alligevel- hvordan sikre jeg, at jeg ikke får lufthuller, selvom jeg har fulgt teknikken? Jeg kunne jo selvfølgelig skære leret op.... men så er det hele jo ødelagt...




Sådan ser det "tørrede" resultat ud. Jeg har  valgt det første døgn, at lave en plasticpose over, og så åbne lidt of, for til sidst at tage det helt af. Så koppen og underkoppen er faktisk tør nu.

Kan ikke lade være med at tænke, at jeg ville synes det ville være svært at lave dette med især børnehave børn.- Det ville i hvert fald kræve en meget lille gruppe børn. Teknikken ville nok beder egne sig til de lidt større børn- eller en anden gruppe brugere- ja og dog. Teknikken kræver øvelse og kræver en del arbejde, hvis det ikke skal sprænges under brændingen... Men rigtig spændende at arbejde med... især når det er ukendt:-)

Uge 3: Pladeteknik

Jeg har også til pladeteknikken valgt at lave en kop og en underkop.
Jeg startede som ved de andre teknikker med at ælte leret for at sikre, at luftbobler kom ud af leret.
Herefter fandt jeg et viskestykke frem og nogle pinde og en kage rulle.
Man skal nemlig ved denne teknik rulle leret ud på et klæde, så det ikke hænger fast på bordet.
Jeg har valgt, at bruge nogle spisepinde, da jeg ikke havde nogle malerpinde. Det fungerede faktisk ok- er dog ikke helt optimalt, da leret ikke bliver helt samme tykkelse... men i mangel af bedre blev jeg nødt til at bruge havde hjemme.
Men denne teknik voldte mig en del problemer. Som det ses på billederne måtte jeg prøve flere gang for at det lykkedes mig at fremme stille noget der ligner en kop.

Klædet, pinde, kagerulle m.m.

Første udrulgning

2 udruldning

Jeg starter med at skære bunden. Sørger for at den er lidt tykkere.

JEg skærer stykket til koppen ud. Det der her volder mig problemer er, at jeg får skåret et alt for lille stykke yd. Det kan slet ikke nå rundt om bundet. Jeg laver det om 3 gange, før det passer. Samtidig, er det lidt svært at få det til at passe ordentligt i samlingen. Jeg kommer de første gange til at skære stykket for skråt.  Efter nogle gange lykkedes det mig, at skære et stykke der både kan nå rundt om bunden og ikke er skåret for skråt.

Endnu et af forsøgene med udrulning af stykket til koppen.

 Endnu et nyt forsøg af bunden, inden koppe stykket og bunden passer sammen.

Her er det end endelig lykkedes.


Der laves en hank til koppen og den er næsten færdig.
Jeg laver en underkop med samme teknik, som koppen.  Her ses den udskåret.

Kop og underkop

Underkop med riller:-)
Noget af en proces. Det er slet ikke så nemt at arbejde i ler, som jeg husker fra skolen... men dengang var der vist heller ikke nogle regler....om hvordan det skulle laves... Men rigtig spændende. Jeg er blevet en hel del klogere på teknikker og at det kræver tålmodighed .
Har i ovenstående brugt slikker, da koppen skulle samledes. Jeg har desuden brugt teknikken med at kradse op- der hvor samlingerne er.


Nummer 2 opgave jeg valgte, at laver er den æstetiske del:

Jeg synes det var svært at vælge den æstetiske del. Så det har jeg brugt en del tid og tænke over. Jeg var på nettet og gogglede en hel masse ting. Jeg havde nemlig en ide om, at det skulle være noget kunst af en slags.  Jeg er ikke så meget til kunst... og syne ikke rigtig jeg kunne finde noget der var interessant. 
Jeg har en rigtig flot gammel porcelæns kaffekande her hjemme. Den havde jeg lidt i tankerne, men jeg turde ikke prøve kræfter med det, da jeg i forvejen synes, at leret var noget svære, at arbejde i end regnet med. Måske jeg er en kylling... og måske det lyder som en dårlig undskyldning.. men vil hellere prøve kræfter med en lidt mindre ting.
Så efter noget tænken frem og tilbage, blev det en Shrek figur. Det viste sig også at være noget af en udfordring for mig.

Her er billederne fra processen:


Jeg har printet en kopi ud af Shrek, for at have noget at gå efter.Jeg starter selvfølgelig med at tage en klump ler og ælte det. Derefter har jeg formet hovedet. Her på første billede ses hovedet kun med hoved formen og næsen. 

Her er hoved og ansigt formet.

Det næste trin er kroppen. Armene og hænderne. På billeder er det overkroppen jeg er ved at forme.

Her er armene sat på. 

Det næste trin er hænderne. Jeg har lavet hånden om en del gang. Det var svært at få den pæn. Jeg har brugt teknikken med "kradse op" - de to elementer der skulle sættes sammen. Samtidig med at jeg har brugt slikker. 
Benene var et projekt i sig selv. Både fordi jeg havde lavet overkroppen for tung. Så det var svært at lave ben, der kunne holde kroppen. Derfor blev de også noget korte og lidt "uformelige".
Men her på sidste billede ses det færdige resultat. 
Det blev sat til "tørre". Det første døgn var det i plastik pose og efterfølgende tog jeg posen af,. Det tog lidt tid før den var ordentlig tør. 
Brændingen: 

På skolen fandt jeg ud af, at jeg har lavet en fejl i forhold til brændingen. Figuren må ikke være over 2 cm tyk, da man så risikere at den springer under brændingen, fordi den ikke er tør nok. 
Det ærger mig vanvittigt, da jeg på følgende side:
 http://www.dagligliv.dk/wm141671 
egentlig har læst, at figurerne ikke måtte være for tykke: Samtidig fandt jeg du af, at de hvis de er over 2 cm tykke skal de udhules. Det med udhulingen har jeg TOTAL OVERSET, men det står på siden beskrevet: 

Udhuling af lerfigurer
Lerfigurer skal være hule. Ellers er det svært at få dem til at tørre helt, og så sprænger de let under brændingen. Hvis en figur er større end en golfbold, skal du udhule den.






Hvis du har lavet en skulptur, kan du udhule den fra bunden. Vent med at udhule til figurens overflade er begyndt at tørre og er fast at røre ved. Brug en lerslynge til at udhule med. Sørg for at få nogenlunde den samme tykkelse hele vejen rundt i kanten. En tykkelse på ca. 1½ -2 cm vil som regel være fin.
Nogle figurer kan ikke udhules fra bunden. Figuren må da skæres over i to dele så hver del kan udhules hver for sig. Del figuren med en tråd så snittet bliver fint. Det gør det lettere at samle figuren igen. Læg også snittet et sted hvor det ikke er så svært at reparere når figuren er blevet samlet. Fx hen over maven på en figur i stedet for ved skuldrene. Saml de to dele med slikker.
Hvis figuren lukkes helt omkring det udhulede, skal du lave et hul ind til tomrummet inde i figuren. Ellers vil den luft der har samlet sig herinde sandsynligvis få figuren til at sprænge.
Prik evt. den indvendige side af en figur med en gaffel. Hvis noget skulle sprænge af figuren under brændingen, vil det da sandsynligvis ske på indersiden hvor det ikke kan ses.
Du kan også begynde dit arbejde med at lave en hul grundform at arbejde på. Lav to hule halvkugler og sæt dem sammen med slikker. Lad kuglen tørre i en pose et par dage til den er fast. Nu kan du modellere på den og skære i den.

Så der er øv med mega meget øv på. Men Mette ville forsøge at starte brændingen langsomt op og se om det så ikke kunne være med til, at det ikke gik i stykker under brændingen. 

Det sidste jeg har hørt er. at det ikke er sprængt under brændingen:-)

Men så er jeg da blevet noget klogere. Det kan jeg i hvert fald tage med mig videre til en anden gang. Man lærer af sine fejl... er det ikke det man siger?

På en af vores indkald malede vi vores ler, og det blev efterfølgende brændt. Her er resultatet: 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar