søndag den 9. februar 2014

5. semester- udfordringsopgaven

Uge 1:
Da vi arbejde med stangdukken, voldte symaskinen mig en del problemer, da vi skulle sy tøj til dukken. Det irritere mig faktisk en hel del, da jeg virkelig godt kunne tænke mig, at blive god til at sy. Derfor tænker jeg, at min udfordringsopgave skal være noget med at sy- hvor jeg skal sy på symaskine.
Min søn på 5 kunne rigtig godt tænke sig en Ninja turtel dragt. Så jeg har tænkt, at jeg måske kunne sy en kostume. Eller i hvert fald prøve på det. Umiddelbart vil det i hvertfald være en kæmpe udfordring for mig.
Jeg har været på biblioteket og fundet bøger omkring kostumer, fastelavs tøj, tøj syning m.m. Jeg har været på goggle og youtube og fundet brugbare "opskrifter" på hvordan man syer tøj. Desuden har jeg været på BR s hjemme side og i deres katalog set billeder af Ninja Turtels kosumet.

Så jeg har valgt, at udfylde min ansøgning og sendt. Så nu er jeg spændt på om jeg "får lov til " at tage udfordringen op. Min næste opgave vil i så fald være at få fat i stof, skabeloner og få lavet" service" på symaskinen..

Uge 2:
Jeg har nu fået svar på ansøgningen på udfordringsopgaven. Jeg må gerne give mig i kast med at lave en Ninja turtel dragt. Jeg skal dog holde mig for øje, at der er fald grupper undervejs og, at tøjet gerne skulle passe et barn når jeg når afslutningen af opgaven.
Jeg har nu fået hentet noget af stoffet til dragten. Noget grønt og brugt stof. Her har jeg valgt at besøge genbrug:
Desuden er her bøgerne med kostumer og skabeloner:
Her er det stof jeg har fundet indtil videre. Stoffet er ikke blåt som det ser ud på billedet med grønt. Også er der noget brunt. Jeg har hentet det på genbrug.

 
Her ses et drage kostume fra en af bøgerne med fastelavns kostumer. Til Ninja turtels kostumet kan det godt være jeg tager udgangspunkt i denne - da jeg vil lave en bluse og bukser.

Bøger med skabeloner.


Næste skridt er at finde resten af stoffet til tøjet. Jeg skal desuden have fundet noget skumgummi til skjoldet, og noget farvet stof til masken. Desuden skal jeg have fundet noget elsatik til taljen i bukserne af dragten.
Desuden skal jeg igen have symaskinen frem og se om den mangler et service. Jeg skal have fundet tråd i de rigtige farver ovs.
Så der er lidt at tage fat på den kommende uge.

Uge 3:
En tur hos stof 2000 lavede lidt op og ned på mine planer omkring hvordan jeg vil gribe det an, at lave Ninja turtel dragten.
I stof butikken, foreslog hun mig at lave en jump suit lignende dragt, da hun ellers mente det blev et alt for stort projekt for en ny begynder. Jeg fik en hel masse forklaring omkring stof, nåle til symaskinen og fif til hvordan man kan lave nogle "nemme" løsninger. Samtidig fik jeg at vide, at jeg igen var velkommen hvis jeg fik problemer undervejs.. Det er betrygende og rart at vide:-)
Jeg fik både købt mere stof, nåle til symaskinen, bog med mønster, lynlås og sytråd. Så nu er stoffet til selve dragten på plads. Så mangler jeg resten til skjoldet.


OPTEGNING af mønster
Uge 4: 
Jeg har nu været i gange med at tegne mønstre af efter mønster bogen, som jeg købte i stofbutikken.

Det var faktisk lidt af en prøvelse. Har aldrig før set på sådan et stykke papir. Men efter flere forsøg med at tegne forkert, fik jeg aftegnet mønstrene. Der skal både være 2 dele til forstykket,2 dele til bagstykket og  4 stykker til de 2 ærmet.

Her er billeder af optegning af ærmestykket.


Her ses optegning af bagstykket

Jeg har siden sidste indlæg valgt at bruge et andet mønster til dragten. Men vælger i stedet at bruge  skabelonen her:
Når nu mønstrene er tegnet, er næste skrift at få det nedtegnet på stoffet. Jeg er spændt på om jeg kan få det til at lykkedes.
Jeg mangler desuden stadig skum til skjoldet. Men tænker, at den første proces må være at få selve dragten færdig.

DRAGTEN bliver til
Uge 5: 
Jeg har denne uge været ved at klippe skabelonerne ud i stoffet, så jeg kan påbegynde at sy. 





Efter at have klippet alle stykker, opdagede jeg,a t jeg ikke havde påtænkt, at de to for og bag stykker skulle være spejlvendte. Så jeg måtte igang med at klippe nye stykker ud, inde jeg kunne begynde at så dem sammen. 

Jeg startede med at sy bagstykkerne sammen.. 

Her efter syede jeg lynlåsen i forstykkerne, så de var sat sammen.

Her sys bag og forstykke sammen. Alt sys med de to vrangstykker mod hinanden. 
Her ses hvor ærmerne er syet sammen. Jeg mangler her at få syet benstykkerne helt sammen. 
Jeg har valgt at afsnlutte både ben og armenstykker med ribkant. 



Her er ribkanten syet på. 
Her ses hvordan ribkanten er lavet.  ( Det er samme stof, tror , at det er lyset der ændre farven på stoffet).



Inden jeg nåede at sy benstykkerne sammen "løb" jeg ind i endnu et problem, nemlig, at benestykkerne ikke var lige lange. Så jeg har undervejs klippe lidt af det ene benstykke for at få dem lige lange. 



DER laves lapper til knæ + albuer.
På knæene skal der være brune "lapper". På genbrug fandt jeg et par gamle brune bukser, som jeg bruger til lapperne. 

Jeg har været i gange med at stryge klapperne, så du er glatte, når jeg sal i gang med at klippe dem ud, så de får ens form. 

Her er lapperne lagt løst på, inden syningen. 

Endnu en "Lære fejl". Jeg syer lapperne på de sammensyede bukseben. det havde været langt nemmere at sy dem på, inde jeg syede buksebenene sammen. 

Med møje og besvær fik jeg lapperne syet på. Resultatet blev ok.... sådan da. 

Her ses dragten på min søn... så målet med dragten er nået... den passer:-)

Uge 6:
Målet den næste uge bliver, at lave et skjold til ninja turtel dragten. Jeg har endnu ikke besluttet om der skal et brugt skjold på "brystkassen " af dragten. Det skulle jo egentlig været syet på inden dragten blev syet sammen. 

Uge 7: 
Jeg fik lige en ide om, at de brune "lapper " til knæene skulle laves om. Jeg var nemlig forbi stofbutikken, for at købe stof til skjoldet. Jeg fandt noget fint brunt stof. Jeg besluttede at lave nye brune lapper, men påsyet pladevat, så det ser lidt bedre ud. 
Samtidig fandt jeg også ud af at dragten skal have brune lapper på albuerne og der skal være "muskler" foran. Så det projekt er jeg sprunget ud i også. 
Så skjoldet må lige vente lidt. 


Her ses selve "lapperne", som på syes knæ og albuer. De består af pladevagt og brunt stof, om er syet sammen, og efterfølgende  er der syet brunt kant bånd på. Til sidst syes de på i hænderne, da de ikke kan komme ind over symaskinen. Det er på et af de punkter jeg er blevet klogere. Næste gang vil jeg så sådanne ting på inden jeg syer dragten sammen. Men man bliver klogere hen af vejen... min tålmodighed bliver virkelig sat på prøve. Specielt, da jeg efter at have syet begge albue lapper på, opdager, at jeg har syet den ene på på forsiden. Så jeg må "sprætte den op" og sy den på igen. Og det tager virkelig lang tid at sy tingene på i hånden. Jeg synes faktisk heller ikke, at det er blevet voldsomt kønt!!!!!

MUSKLERNE på syes: 





Her på billeder ses hvordan musklerne ser ud på brystkassen. De er ligesom "lapper" til knæ og albuer ikke lavet ud fra skabeloner. Men lavet ud fra mine "egne tegninger"..... Jeg har ikke kunne finde noget der svarede til det jeg forstillede mig. Derfor lavede jeg dem selv. "musklerne" på brystkassen er syet på med symaskinen. Der er lavet af pladevat, som er syet på det brune stof, samt der er påsyet kant bånd. Der er efter følgende blevet syet på dragten. 

UGE 8: 
SKJOLD var det næste projekt: 
Jeg var som skrevet ude i en stof butik og hente nyt stof til skjoldet. Skjoldet lavede jeg af flere opgange. Jeg brugt en skabelon, som egentlig var til en mariehøne. Men passede størrelsesmæssgit perfekt til skjold også. Jeg lavede en anelse om på skjoldet i forhold til skabelonen. Jeg  har til skjoldet brugt brunt og grønt stof, pladevat og brunt kantbånd. Skjoldet er syet på symaskinen. 


Afslutningsvis syes elastikker på , så skjoldet kan tages på rundt om armene/skulderne. 


UGE 9
Maske: Det sidste projekt: 

Ud fra et gammel lagen laver jeg masken. Jeg bruger et mønster jeg har fundet i bogen jeg fik i stofbutikken. 
Jeg slutter af med at sy kantbånd på og syer sik zak ved "øjenhullerne".

Her er det færdige resultat: 
Dragten passer min 5 årige søn Luka., som også er ham der undvejs prøver dragten. Det har været en stor udfordring at sy dragten. der har været mange fald grupper undevejs. Men jeg er nået til et resultat, som jeg er nogenlunde tilfreds med. 
Jeg har faktisk lovet min ældste søn Noa på 7 år at sy en superman dragt til ham, som jeg netop har købet stof til i dag. 
Men noget helt andet er, at det faktisk er lidt dyrt, at sy dragterne selv. I hvert fald hvis man vælger, at tage ind til stofbutikkerne. Et godt alternativ er jo genbrug. Hvor man kan købe stof og klippe og sy om. 
Jeg har undervejs været overrasket over, at jeg ikke har holdt mig helt til vejledningerne/ skabelonerne. Men det er faktisk ret sjovt, at begive sig ud i, at sy  og blive klogere undervejs. Denne dragt har klart været min største udfordring på studiet indtil videre. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar