søndag den 9. februar 2014

5. semster- biotop 5- frilufts liv- bålmad- fisk og kartofler bagt i saltdej.

Jeg har virkelig set frem til denne biotop opgave, da vi i min lille familie elsker frilufts livet. Jeg ved det indeholder et hav af muligheder. Jeg har studeret både nogle af  de tidligere studerendes blogger for at få inspiration, jeg har gogglet frilufts liv, og jeg har studeret vores lære bøger - lidt ( kræver vist nærmere kiggen!). Der er mange muligheder.
Jeg kunne rigtig godt tænker mig, at studere bålmad noget mere. Samtidig kunne jeg godt tænke mig, at kigge lidt nærmere på planter, og hvad de kan bruges til- har fx set nogle indlæg med plante farvning. Det lyder rigtig spændende.
Umiddelbart tænker jeg, at jeg vil afprøve at bage noget i saltdej over bål, som det første. Det har jeg ikke tidligere prøvet. Desuden har vi heller ikke gjort dette på indkald, da vi lavede bålmad i januar.
Jeg kunne også rigtig godt tænke mig, selv at fange tang ude i "havet". Altså selv plukke det, og lave noget ud af det.

Jeg vil i første omgang studere lidt nærmere hvordan man laver mad bagt i salt dej. Altså opskrifter, teknikker m.m.  Jeg vil overveje målgruppe og didaktiske og pædagogiske tanker omkring dette.
Samtidig vil jeg støtte mig op af vores lære bøger, og også finde inspiration til fx andre frilivs aktiviteter.

Uge 1: BÅLMAD- FISK OG KARTOFLER BAGT I SALTDEJ:
Efter indkald fredag i sidste uge, skulle jeg hjem og afprøve "bål mad" med familien. Jeg havde set på bloggen, samt på goggle, at der var nogen der havde bagt kød, fisk og kartofler i saltdej.
Bla. denne side havde også en opskrift:  http://www.skoven-i-skolen.dk/default.asp?m=15&a=1126
og denne : https://www.google.dk/search?q=bage+i+saltdej&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=HBP5Ute-LsmO4ATJ-4HoCw&ved=0CH0QsAQ&biw=1438&bih=708&dpr=0.95
Men det er kun et lille udvalg at sider, for der findes mange flere med bål mad og opskrifter på mad bagt i saltdej over bål på nettet.

Jeg havde planlagt at vi skulle "bage" en af de fisk vi selv har fanget, over bål i saltdej, samt pakke kartofler ind i saltdej- som også skulle over bålet og "bages". 

Jeg startede med at lave salt dejen - opskriften er på følgende link:  http://www.skoven-i-skolen.dk/default.asp?m=15&a=1126



Ingredienser til salt dejen: mel, olie, salt og vand
 I mellem tiden har jeg tændt for "bålet". Jeg må indrømme, at vi ikke har et bålsted, så derfor valgte vi at lave bål i vores kugle grill. Der blev lagt tørt træ i "bålet" og tændt for det.  Man kan sige at skulle det have været helt rigtig fri lufts liv, skulle det have været et rigtig bål. Men fokus i denne opgave var at afprøve metoden- bålmad bagt i saltdej.
Men princippet er det sammen, med at bålet skal tændes og man skal vente til træet er brændt ned, og maden skal lægges på de brandvarme gløder.
Men princippet i frilufts livet fastholdes i og med at vi var uden for, og  lavede maden udenfor "over" bålet. Trods regn og vind.

 Risten tog vi ud, inden  fisken og kartoflerne i saltdej blev lagt på gløderne. Det lykkedes at holde gang i det trods regnvejr. Hurra for varmt tøj og regntøj:-)

 Fisken som lige om lidt pakkes ind i saltdej.

 Jeg skar hoved og hale af.

Fyldte fisken med smør, hvidløg og løg.


 Her pakkes fisken ind i saltdej og er klar til at sætte i gløderne- hvor dan skal "bage " ca 30 min.

Jeg forbereder også kartoflerne, inden fisken lægges på gløderne.
 Salt dejen er klar

 kartoflerne pakkes ind i saltdejen- ukogte.

 Både fisken og kartoflerne lægges i bunden, hvor der er gløder.

 Fisken skal lægge her ca. 30 min og kartoflerne lidt længere.


 Her er fisken i salt dejen, hvor dan har bagt i ca. 30 min.

 Den ser fint ud og ...

smager fantastisk:-)

 Kartoflerne skal tilgengæld have noget længere tid over bålet.

 Den her er taget af efter 45 min. Der var den slet ikke nok.

Resultatet af aktiviteten:
Jeg synes faktisk at det lykkedes ret godt, at bage fisken i saltdej- over bål.  Kartoflerne skulle nok havde været lagt på noget før, end fisken, da de skulle have noget mere tid inden de var ordentlige bagte.
Men det viser også, at man ikke skal have det vilde udstyr, eller finde særlige specielle teknikker, for at kunne lave bålmad. Det kan gøres ret simpelt.

Målgruppe:
Jeg tænker, at målgruppen sagtens kunne være børnehave børn, men også en SFO gruppe.
Børnene vil sagtens kunne være med til at lave salt dejen, og tilberede fisken, og kartoflerne og pakke dem ind i salt dejen.
Men de vil også kunne være med til at finde træ til bålet. Det vil være pædagogen, der styrer bålet, og sørger for, at der er en spand med vand m.m hvis der skulle gå noget galt.
Selve planlægningen af bålmadet kan børnene i nogen grad være med til at planlægge.

I forhold til vores grundbog: natur og miljø i pædagogisk arbejde kap 8 er pædagogen rolle: at sørge for at børnene deles op i mindre hold, og får hver en del at have ansvar for- fx tilberedning af maden, bålet. Børnene kan både enkelt og gruppe vis få ansvaret for at den del de står for gennemføres ud fra fx en fælles planlægning.
Samtidig åbner frilufts liver også op for at fx det sociale samspil netop øves og styrkes i disse situationer.  Men friluftslivet tilgodeser også  mange forskelligheder- både inden for normal området, men også andre områder.  Målet med frilufts livet kan netop være,  at skabe mulighed for at den enkelt kan udvikle sig, styrke fællesskabet, samarbejde, og også opleve naturen og hvordan man kan agere her.

Formålet med frilufts livet:
Man kan sige at formålet er at man som i dette tilfælde barn lære at forholde sig til naturen, og få en forståelse af den.  Man lærer at kende sig selv, opnå sociale kompetencer, og håndtere forskellige teknikker, være kreativ og får brugt sine sanser. Samtidig får man lært noget omkring bål og sikkerhed i den forbindelse.
Når man skal planlægge friluftsaktiviteter- kan man putte emnerne ind under de pædagogiske læreplaner- man kan fx som her planlægge en  friluftslivs aktivitet med bålmad, hvor man kan sætte dette ind under læreplanernes  nummer 2. sociale kompetencer. Da friluftsliv ofte kræver at man samarbejder, det kan styrke børnenes samarbejdsevner, men det giver også børnene nogle oplevelser, og udvikler dem- både personligt og i forhold til deres kendskab til naturen.

Jeg har været lidt omkring og læse, og selv om jeg retter denne opgave på børnehave børn og SFO børn, viser denne hjemme side, at udviklingshæmmede også sagtens kan være med i friluftlivet, og få rigtig meget ud af det: http://idraetsskolen.net/index.php/vaerdigrundlag/dokumentation/108-friluftsliv

Jeg har i bogen:  ud med ungerne- friluftsaktiviteter for børn af Jens Morten Frederiksen side 142, kigget lidt på bål og hvordan de anbefaler man laver bål.
De anbefaler at man først lægger avispapir på bålstedet. Herefter spåner og små kviste ( helst gran og tørre kviste) og derefter tænde bålet. De anbefaler, at man stiller træet op i en pyramide. Når ilden har fået fat i de tykkere grene  er det tid til at lægge tørre brændestykker på bålet. De skal stilles i en pyramide så det kan få luft.  Det er en god ide at lade det brænde ca. 20 mim inden man deler det ud. Herefter er det fint at lægge mere brænde på og få godt fut i det inden man  begynder at tilberede maden over det.
Man skal huske aldrig at forlade bålet  og som tidligere skrevet altid at have noget vand stående.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar