tirsdag den 8. oktober 2013

3. semester: Praktik 2 : MIne oplevelser i forhold til VNT i praktik 2.

Jeg får lyst til at lægge nogle billeder ind fra min praktik 2- hvor jeg var i en børnehave. Sammen med en lille børnegruppe på omkring 8 børn- lavede jeg et solsikke projekt- som blev brugt til min didaktiske opgave.

Vi fulgte solsikken fra frø- plantede den, smagt på ting med solsikke og børnene lavede nogle super flotte malerier af solsikke.

 Børnene plantede deres egen solsikke

Vi snakkede om solsikken, den duft, udseende, farve og hvad den blev brugt.

 Her er det den helt store smage dag, hvor vi smager på ting hvori solsikke er eller indgår i.




Jeg var i praktikken med til flere projekter og forløb, som berører værksted, natur og teknik.

Tur til Kegnæs:
Vi var blandt andet en tur til Kegnæs hvor, vi var ved stranden. Vi fandt sten, muslinger, vandmænd, legede med sand, gik med bare tæer i sandt og nogle soppede også. Sjovt som vand tiltrækker børn.
Der blev bygget med sand, lavet slotte m.m. Vi havde skovle og spande med til standen.  Børnene fandt tanglopper og tog tang op, røret ved det og lugtede til det. De undersøgte tingene med fingerne, øjnene og næsen. Men har desværre ingen billeder her af øv,


Trolde projekt:
Hvert år laver de, i den børnehave jeg var i praktik i, teater. Jeg var med i planlægger gruppen. Teateret skulle handle om trolde i skoven. Forløbet var over 2 mdr.
Der skulle øves, laves kostumer, og scener og remedier.
Min gruppe bestod af 7 børn. Vi skulle planlægge trolde mors fødselsdag, og blomster plukning. Det var meget planlægning.
Først skulle sangene til de 2 scener indøves. Undervejs lavede vi trolde kostumer, som børne deltog aktivt i. De skulle selv klippe klistre. Så de lavede alle sammen et sæt trolde øre med snor i som kunne binde som hovedet.  Jeg lavede trolde kjoler til pigerne. Det var så heldigt at vi kælderen havde trolde kostumer til drengene.
Så lavede vi ud af pap, tyl, karton, perler, lim, silkepapir, blade- en stor lagkage til trolde mors fødselsdag. Vi byggede kagen op af papkasser. Børnene var med til at beklæde den med silkepapir og de lavede en masse pynt til den af alverdens papir og alt vi havde i vores værksted.
Vi lavede også alle sammen blomster  til scenen. Vi Var så heldig, at en af de andre pædagoger havde en mand, der arbejde ved en kylling farm og kunne få fat i ægge bakker, som kunne være græs, som blomster kunne stå i. Så børnene i gruppen var alle med til at male ægge bakkerne grønne med maling.
De var med til at tegne op klippe blomster og sætte blomsterne sammen. Det var faktisk en rigtig god øvelse både for fin motorikken, men også fantasien. For nogle af drengene var det en god øvelse i at blive fast holdt i en aktivitet.
Børnenes koncentrations evne blev også testet gevaldigt under øvelse af teateret. Det var svært at sidde stille, men også for nogen en udfordring, at skulle på scenen...

Vi fik lavet alt klar til dagen hvor stykket skulle opføres.
Jeg synes det var en stor mundfuld, både at skulle styre en gruppe selv, øve med dem, tænker tanker omkring, hvordan jeg bedst muligt fik inddraget alle, så de var med og alle fik mulighed for at prøve de forskellige ting.
Samtidig var det en udfordring, at få alle børn med- altså finde frem til et niveau, hvor alle kan være med. Men det var sindsygt spændende og lærerigt. Det gav mig virkelig noget som studerende, jeg kan tage med videre. Både i forhold til de pædagogiske overvejelser, de didaktiske overvejelser og hvordan man planlægger og udfører noget- både med succes og små udfordringer ind imellem. Jeg har også lært, at man kan lære af at fejle.....
Jeg har lært en hel masse om forskellige materialer og hvordan de kan bruges. Hvordan man kan inddrage naturen og hvad man kan bruges herfra- til fremstilling af forskellige ting til Trolde verdnen.

Arbejdsweekend:
Jeg har været med til arbejdsweekend, hvor jeg skulle stå for beskære holdet. Alle buske og træer skulle beskæres og klippes. Så jeg stod for, at være den der skulle guide beskære holdet. Det var en prøvelse for mig i forhold til at have den ledende rolle og stå frem. En god øvelse.... men  bestemt ikke min ynglings rolle..

Plantekasser:
Børnehaven havde 4 store plante kasser, som hvor de plejede at have forskellige ting, de plantede. Så jeg aftale med min vejleder, at et lille hold af de drenge, som ofte manglede af få lidt krudt brændt af, kunne hjælpe mig med kasserne. Der trængte nemlig til at få revet ukrudt op inden nyt kunne sås.
Det var sjovt at se, hvordan børnene ikke kunne lidt at få jord og sand på fingrene. De synes det var ulækkert at blive så beskidte. Så i starten var jeg ene om projektet. Men langsomt kom der nogle børn, der var nysgerrige efter havde jeg havde gang i.
De spurgte om de måtte være med.  Så det endte med, at der alligevel var en lille flok, som hjalp. Da de kunne se, at jeg ikke var berørt af at blive beskidt, var de heller ikke længere så fokuseret på det.
Børnene fik lov til, at gå til og frem, som de havde lyst til. Nogle hjalp i 5 min, og andre blev lidt længere.
Men de endte med at vi i fællesskab fik gjort kasserne klar og fik sået både blomster, gulerødder og radiser. Børnene var med til at vande og inden jeg stoppede nåede vi at se gulerødderne og radiserne spire  lidt.

Spejder:
Førskole børnene var inviteret hent til spejderne på orienteringsløb. Der var de bla. med til, at lave deres egen bælte, kaste med pile, lave andre aktiviteter omkring hvordan man samarbejder, lave deres egen sværd, arbejde med følekasser .m.m. Det var en tur i naturens tegn- også selv om det regnede meget den dag.










Ingen kommentarer:

Send en kommentar