mandag den 28. oktober 2013

4. semester: Stang dukke- opgave

Må indrømme jeg er noget ked af det på stående fod. Alle de indlæg jeg har lagt ind omkring stangdukken er pist væk og i stedet kom min biotop 3 opgave ind... ved ikke hvad der er sket.... er grædefærdig... 2 uger arbejde er pist væk.  Når men tørre nu øjnene og begynder da bare forfra.
På seminar dagene den 25/ 26  oktober blev vi præcenteret for stang dukke opgaven.. Det er ikke noget jeg har stiftet bekendskab med før. Så det er en udfordrende opgave. Men også meget spændende.
Jeg beslutter mig for, at lave en ældre dame.
Følgende laver jeg

1Uge:
Men starter ud med at lave selve træ- stativet/ kroppen til dukken. Så der bliver savet i træ og bordet huller.
 Her er dukken s krop.

JEg opdager efterfølgende, at det havde været en god ide, lige at læse de papire omkring udformningen, da der gerne skulle være nogle bestemt forhold, for at dukken "passer" sammen- krop, hænder, hoved ovs. Men det ser udmiddelbart ud som om jeg har ramt det nogen lunde .... Ledene i dukkens arme og skulder parti er bundet sammen med ståltråd.

På seminar dagen når jeg også at lave hovedet til dukken. Det laves af træmasse. Det er faktisk ikke helt nemt. Det er i hvert fald svære end jeg havde forestillet mig.



Det der er sværest er hovedets udformning og udtryk- for det er jo ikke helt lige meget hvordan man lavet det- hvis man ønsker et bestemt udtryk. Jeg har valgt at lave udhulninger til øjnene og så trille en kugle af træmasse og sætte ind i udhuldningen, så øjnene kan ses.
desuden laves også fingre af træmasse. ( Var jeg helt ved at glemme og der også skulle laves).

Efterfølgende går jeg her hjemme i gange med at tænke farve til hovedet. det skal lige siges at træmassen tager vildt lang tid om at tørre. det tager det meste af 4-5 dage. Men det er nok fordi jeg har brugt et tykt lag.   Jeg vælger at bruge acryl maling. Jeg læser nemlig på bagsiden af flasken, at det kan bruges til mange forskellige overflader.


Så går den store" blande jagt" i gang for at få en farve der nogenlunde svarer til hud farve. Det er faktisk ikke helt nemt at blande farverne.
JEg starter ud med at bruge hvis og tilsætter en rød/ orange. Kun gangske lidt. Måske hvad der svarer til en dråbe. 

Men den bliver nærmest lyserød. Prøver at tilsætte mere hvid. Men det bliver det ikke så meget bedre af.
 den er stadig ikke helt som den skal være.

 
Jeg tilsætter lidt brun farve og så bliver det bedre. Helt andre forhold af farverne end jeg havde regnet med. Havde slet ikke regnet med at skulle bruge brun.

 Her er dukke hovedet malet. har brugt en pensel.
 Følgende laver jeg
2 Uge:

Det næste jeg begiver mig i værk med er. Farvning af kinder og mund. Jeg havde forestillet mig at hun skulle have nogle "gode røde æble kinder". Jeg prøver i første omgang at blande hvid og rosa. Men det bliver lyserødt. Selv om jeg kun bruger ganske lidt rosa.

 Jeg vælger så at tilsætte mere hvid og lille bitte smule orange/ rød farve.
 Det bliver meget bedre.
Så har læber og kinder fået farve.
 Farven er duppet på med en svamp. det gav et godt resultat.
Det næste jeg gik i gang med var øjnene. det var noget svære end forventet. Jeg blande blå og gå sammen og måtte tilsætte lidt hvidt.
 Her er den blå der bliver brugt til øjnene.

Der hvor jeg sættes  mest på prøve er da jeg maler øjnvipper- maler jeg med sort. Jeg vælger i første omgang at male vipper både for oven og neden.. Det giver ikke et godt udtryk. Det ser nærmest ud som om hun har grædt.

 Så jeg vælger at male det over igen med hudfarve. Så nøjes jeg med at markere øjet med sort omkring øjeæblet og male vipper kun for oven. det bliver meget bedre.

Der næst vælger jeg at lave en grå/gul farve til brynene , som også bruges i hovedet. Puttes på med svamp i hovedet. Det gør jeg for at få et lidt "ældre hud look". Det virker faktisk ok.
jeg kunne sagtens have valgt, at putte fx hår eller lign. på brynene. Men vælger farven, fordi de i forvejen er lidt hævede og tror de vil få et : se overrasket ud look, hvis de fremhæves alt for meget. det er nemlig ikke meningen.

 det er karry gul, grå og hvis blandet sammen. Mest
hvid og kun lidt af de andre farver. Så det bliver en lidt Bache agtig farve.

 Lige et billede af hænderne.


Følgende vil jeg lave
3 Uge:  

Jeg har tænkt mig, som næste trin, at lave hår på dukken. Hun er en ældre dame. Jeg har derfor valgt dette som hår. Jeg ved faktisk ikke helt hvad materialet hedder. Men finder ud af undervejs, at det faktisk ikke er helt så let, som først regnet med. Jeg havde egentlig tænkt, at hun skulle have lidt krøl/pjusket hår, som ældre damer ( nogle ældre damer) ofte ses med.


Men jeg finder ud af ,at materialet ikke er så let, at arbejde med som først antaget. Jeg prøver mig derfor lidt frem. Jeg finder ret hurtig ud af, at det ikke bliver som regnet med.

Jeg starter med, at putte lim på dukke hovedet, og sætter en klump af håret på hovedet.

 Her er der lim på hovedet. Har brugt Dana lim- lim lak. Som er all- round lim og lak. Som anvendes til papir, pap, stof, træ m.m. det var faktisk ikke helt nemt at arbejde med limen. det løb ned af hovedet på dukken. Så jeg måtte til at tørre en del af det af. 

 Her er håret kommet på.Det er faktisk svært, at få det til, at blive siddende- indtil limen tørre. Så jeg måtte sidde og holde lidt på det, for at få det til at blive på hovedet. Men det lykkedes nogen lunde.

 Håret er lidt svært at få til at se ordentlig ud. Jeg vælger at samle det i en "knold". Jeg samler det med grå tråd. Hvor jeg "kører" hele vejen rundt om hovedet og festner håret med en tråd. Så sætter det bedre.

 Det ender faktisk med at sidde fint. Jeg synes faktisk også at det "ligner en frisure". Trods lidt besværligheder.


Uge 3: 
Det næste skridt i opgaven er, at få lavet et tørklæde til dukken- til omkring hovedet. Jeg tænker nemlig, at hun er en "gammel" bonde kone. Jeg vil lave tørklædet ud af stof, som jeg vil sy på min symaskine ( Det er faktisk stof fra et betræk). Jeg tænker, at jeg vil klippe en trekant ud af stoffet og på en eller anden måde binde det tilsidst i nakken. Jeg starter med, at måle dukke hovedet og ud fra målene lave et tørklæde. Det skal være noget større end jeg regner med. Så jeg mål klippe stykket af et par gange.

 Er i gange med at sy. Stoffet er bommuld og er faktisk ok nemt at sy i/ arbejde med.


 Det færdige tørklæde.


Det videre forløb, vil være, at få lavet tøj til dukken. Jeg har masser af ideer, og har også allerede lavet tegninger og afprøvet nogle ting, som desværre ikke er lykkedes. Men det vil der komme en hel masse mere om i indlægget omkring tekstiler. Jeg tænker, at jeg opretter et helt nyt indlæg omkring det videre forløb. 
Men der er lige nogle ting inden jeg kan gå videre. 

B.la. skal jeg have dukke hovedet og hænderne monteret på træ "skelettet". Jeg skal have boret et hul i dukke hovedet og have det limet fast på stangen af træ. Hænderne monteres med ståtråd. 

Desuden er der lige en anden ting også. Jeg vil lave en krop af vat og nylon strømpe. Jeg har allerede forsøgt mig. Her er resultatet: 

 Jeg har besluttet at hun skal være en lidt buttet kone. Derfor vil jeg have sådan en krop under tøjet. den skal på en eller anden måde hæftes på kroppen. Det vil jeg lige gå i tænkeboks for at finde en løsning til.

Næste uges indlæg bliver omkring at få dukken samlet. Hoved, hænder, "skellet" og vat kroppen.

Uge 4 : 

Jeg har i dag samlet dukken. Det udvikledes sig på en helt anderledes måde en først tiltænkt. Jeg har fået savet et stykke af stangen, der hvor hovedet skal sidde. 
jeg finder ud af, at jeg har savet for lidt af. Så jeg må i gang igen. Stadig skal jeg tænke på, at dukken skal have lidt hals... så jeg forsøger mig frem.





Resultatet da hovedet er sat på: Det lægges en klat lim i det hul jeg har lavet i hovedet inden træ pinde sættes fast. Hullet laver jeg med en skruetrækker, der har ca. samme størrelse som træ pinden. Men må efter det nogle gange. For godt nok er træmassen blød, men hullet skal laves lidt bredere end først antaget. Jeg må efter det nogle gange inden det lykkedes helt. 



 synes egentlig,at forholdene med hovedet og kroppen er fine. 
Men hænderne er noget store synes jeg. Og så snart hænderne er monteret virker hovedet lille. Forholdene stemmer i ikke rigtig over ens. 
 Jeg har tænkt, at hun skal have en kurv i armen, med æbler. Det kan være hænderne kommer bedre til ret så!!!!!!! Den højre hånd er lettere bøjet. Det gjorde jeg da denvar våd endnu. Men er kommet til at bøje den, den forkerte vej. Lidt træls. Hænderne er sat på træ armen med ståltråd. Små stykker som er samlet på indersiden af hånden, så det ikke ses så meget forfra. Hånden lige i forlængelse af træ armen. 



Næste uge vil jeg præsentere mine tegninger over tøj- og fortælle lidt om hvad jeg vil arbejde med i perioden med tekstiler. 
Nu er jeg så klar til præsentation af de tegninger og ideer jeg har omkring dukkens tøj og udstyr.
Her er tegner over de ideer jeg har haft omkring dukken og tøjet. Jeg har ud fra mål på dukken lavet tegninger over tøjet. 

Selve stang dukke skelettet

Kjolen- vil jeg prøve at sy ud af stof.

Forklæde- vil jeg strikke og hjertet hækle

Kurv med æbler og træsko. Kurven vil jeg lave af pap og æbler vil jeg filte. Træskoene laves ud af cernit.

"ekstra krop" laves ud af vat og nylon strømpe.

Så der bliver helt sikkert gjort brug af symaskine og afprøvet en del forskellige tekstiler. Som det ses på den samlede dukke har jeg jeg allerede lavet tøjet. Jeg mangler at lave en kurv med æbler og træsko. Jeg vil beskrive de processer jeg har været igennem i perioden med tekstiler.Så måske nogat af det jeg har lagt ind virker lidt "bagvendt".





Ingen kommentarer:

Send en kommentar